Visste du att frysta grönsaker är nyttigare än, eller lika nyttiga som, färska?

Visste du att frysta grönsaker är nyttigare än, eller lika nyttiga som, färska?

I mitten på 40-talet skapade vi på Findus inte bara mathistoria utan även språkhistoria i och med introduktionen av benämningen "djupfryst" i Sverige. Än idag är väldigt förtjusta i fryst mat, bland annat för att djupfrysning är en naturlig konserveringsmetod som ser till att grönsakerna behåller sin näring. Det kan vara bra att påminnas om, framförallt under vintermånaderna då många grönsaker inte är i säsong här i Sverige.

Fryst mat minskar dessutom matsvinnet med upp till 47% jämför med färska alternativ. Med fryst är det nämligen enkelt att ta tillvara all mat i förpackningen. Genom att plocka fram precis den mängd som behövs och låta resten ligga kvar i frysen blir det inget spill. Helt enkelt; fryst mat är klimatsmart!

Lär dig mer om frysningens historia och om hur den industriella djupfrysningen går till i Sveriges Radios matprogram Meny.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager