Findus nya Wokrätter, Wokfrukter och Wokgrönsaker!

Findus nya Wokrätter, Wokfrukter och Wokgrönsaker!

Nu lanserar Findus nya Wokrätter, Wokfrukter och Wokgrönsaker! Det säljs 30.000 ton djupfrysta grönsaker varje år i Sverige. Av dessa står Wok för 5.589 ton, vilket är hela 19 % av grönsaksmarknaden. Findus är marknadsledare och har 66 % marknadsandel när det gäller djupfrysta Wok -grönsaker (källa: AC Nielsen rullande helår). Nästan 30 % av alla svenska hushåll köper Findus Wok-produkter varje år. Det är framför allt matintresserade män och kvinnor som är de stora wok konsumenterna. De är intresserade av nyheter, matlagning, hälsa och vill ha krispiga grönsaker! Wok konsumeras både till vardags och helg, och när man vill äta lite nyttigare. Findus marknadsundersökningar visar också att Wok-produkter är något som konsumenten alltid vill ha hemma i frysen och gärna i större förpackningar som räcker till mycket. Nya Wokrätter Findus lanserar nu två helt nya Wokrätter: Wok Råris Asia med råris, gul och orange morot, broccoli, bönor och paprika smaksatta med lime, citrongräs, kokos och ingefära. Cirkapris i butik på drygt 35 kronor för 700 gram. Wok Couscous Oriental heter den andra nylanseringen. En wok med couscous, morötter, linser, äggplanta, gröna bönor, paprika och broccoli smaksatt med vitlök, ingefära och kanel. Cirkapris i butik drygt 35 kronor för 650 gram. Båda produkterna kan serveras direkt som de är eller till fisk, kött eller fågel. Råris Asia blir god till stekt fisk, räkor eller kyckling. Couscous Oriental passar perfekt till stekt lax, kyckling eller fläskfilé. Wokfrukt – helt nytt koncept. Findus Exotic Fruits är en fruktblandning gjord på ananas, mango, papaya, blå druvor, grön och gul melon i en fräsch mangosås. När frukten värms karamelliseras en del av fruktsockret vilket ger en intensiv och god fruktsmak. Wokfrukten kan ätas som den är till efterrätt eller mellanmål men den är också god till glass eller pannkaka. Cirkapris i butik är drygt 29 kronor för 425 gram. … och en ny Wokgrönsak Findus kommer också med en ny Wokgrönsak – Wok Bali med broccoli, gul morot, bönor, blomkål, paprika och vattenkastanj. Cirkapris i butik är knappt 35 kronor för 900 gram. - Findus är den klart största aktören på marknaden för djupfrysta grönsaker, berättar Anna Morau, ansvarig för djupfrysta grönsaker på Findus Retail. - Vi ska alltid ha den bästa kvaliteten, vara först med innovationer och se till att konsumenterna får praktiska förpackningslösningar. - De två nya Wokrätterna är både goda och samtidigt nya i frysdisken, säger Anna. Både kombinationen med råris och couscous känns helt rätt i den hälsosamma mattrenden som vi har nu. Tillsammans med kött, fisk eller fågel ger de en mycket god och bra måltid för hela familjen, säger Anna. - Med Wokfrukt visar vi verkligen att vi vill vara innovatörer – det är en helt ny produkt för frysen – god och användbar i många olika sammanhang, slutar Anna. Större förpackningar Samtidigt som vi lanserar flera nyheter inom Woksortimentet passar vi på att ändra våra big pack från 750 gram till hela 900 gram. De nya större förpackningarna får dessutom zip, så att de blir lätta att återförsluta och håller grönsakerna fräscha i frysen. Vi utökar också big pack sortimentet med nyheterna Bali och den uppskattade Deli. Sedan tidigare finns storsäljarna Classic och Thai i big pack. De större förpackningarna gör det också enklare att leva upp till Livsmedelsverkets rekommendation om 500 gram frukt och grönsaker per dag för en hälsosammare livsstil. Frukt och grönsaker innehåller en rad vitaminer, mineraler, antioxidanter, flavonoider och fiber. Med fräscha grönsaker i frysen blir det lättare att alltid kunna servera grönsaker som en del av måltiden. Vill du ha mer information, kontakta Anna Morau tel 040-204105 eller mobil 0702-581824, alternativt mail: anna.morau@se.findus.com. Visste du att: • Gul, orange och röd morot inte bara tillför olika fräscha färger i maträtterna – de olika morötterna innehåller också olika typer av karatenoider – och ger därmed ett brett tillskott av naturlig antioxidantia. I Wok produkterna finns alla tre typerna av morot. • Den orange moroten uppkom i Holland på 1700-talet. De gula och röda morotsvarianterna har funnits ända sedan 1100-talet, men petades undan av den orange. • Gul morot innehåller lutein (som också finns i spenat), den oranga moroten innehåller betakaroten och den röda moroten lykopen (som ju också finns i tomat). • Findus har återintroducerade de gula och röda morotsvarianterna efter egna växtförädlingsförsök på de skånska jordarna. Den gula moroten kom under 1980-talet och den röda moroten i början av 2000-talet. • Antioxidanter är samlingsnamn för ämnen som medverkar i kroppens försvar mot fria radikaler och skyddar kroppens celler. Forskning har visat att de naturliga antioxidanterna troligen spelar en stor roll för att förhindra uppkomst av sjukdom. Om Findus (www.findus.se) Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 1100 medarbetare och omsätter cirka 300 miljoner euro. Huvudkontoret finns i Malmö.