Patrik Törnberg, Erik Hallman och Madeleine Ivanov på Sätertorps Grus gläds åt beskedet om täkttillståndet.

Sätertorps Grus får utökat täkttillstånd i Malmby

Sätertorps Grus nya täkttillstånd har nu vunnit laga kraft. Det innebär att företaget kan säkra en trygg och ansvarsfull tillgång till de samhällsviktiga materialen de nästkommande 30 åren.

Tillståndet innebär en fortsatt och utökad berg- och grustäktverksamhet inklusive krossning och sortering. Materialen används bland annat vid byggnationer, som ballast i betongprodukter och vid anläggningsarbeten.

- Det här är en fantastisk nyhet och vi är väldigt glada över det här positiva beskedet. Det innebär inte bara en trygghet för oss som verksamhet och för våra medarbetare utan även för våra kunder. Nu kan vi fortsätta att leverera närproducerat material av hög kvalitet även i framtiden, säger Erik Hallman, VD på Sätertorps Grus.

Sätertorps Grus har länge varit en tillförlitlig producent av berg- och grusmaterial till bygg- och anläggningssektorn i Mälardalen. Tillståndet, som gäller i 30 år, innebär ett totalt uttag av 14 miljoner ton berg och 700 000 ton sand.

Om bolaget
    Sätertorps Grus erbjuder ett flertal stenmaterial så som bergkross, makadam och grus, samt även trädgårds- och gräsmattejord. Bolaget har producerat och levererat stenmaterial sedan 1966 och har sitt säte i Strängnäs. Idag erbjuder Sätertorps Grus via sin e-handel hemleverans av produkter i storsäckar för smidig och enkel transport eller hämtning direkt från anläggningen.