Vad är en kontokredit?

Vi blir hela tiden matade med olika termer när vi letar finansiering. Kreditkort, kontokredit och företagslån kan låta bekanta för oss alla, men vet du verkligen vad de innebär? Många verksamheter kan ha liknande behov av kapital, men det kan variera när i tiden man behöver dem, till vilka ändamål och hur snabbt pengarna behövs. Det är därför viktigt att ha förståelse för de finansiella produkter som marknaden erbjuder och hur du kan använda dem på det smartaste sättet för just din verksamhet.

Kontokredit – den snabbaste och mest flexibla krediten på marknaden

Kontokredit är en produkt som vi på Finly introducerade år 2019 med det övergripande målet att lösa likviditetsproblem som små och medelstora företag. Som företagare kan man uppleva både upp och nedgångar i sin verksamhet där det kan finnas ett omedelbart behov av kapital för att driva verksamheten framåt. I dessa fall kan en produkt som kontokredit spela en viktig roll för framtiden i ditt företag. Enkelt förklarat så är kontokredit ett kreditkort för företag utan det faktiska fysiska kortet.

Inga fasta eller administrativa avgifter

Att använda kontokrediten är kostnadsfritt utan några fasta eller administrativa avgifter. Du betalar enbart ränta på de pengar du använder inom din kreditgräns. Pengarna finns på ditt digitala konto när du behöver dem och utan att du behöver kontakta eller dubbelkolla med någon. Du har full kontroll!

Pengarna på kontot inom 24 timmar

När din kreditansökan har godkänts tilldelas du en kreditgräns och ränta enligt kreditbedömningen. Krediten kommer sedan omedelbart in på ditt konto att nyttja enligt ditt företags specifika behov. När du som kund begär ett uttag överför vi pengarna till kontot inom 24 timmar, på så sätt har du tillgång till likviditet på ett snabbt och säkert sätt.

Kredittiden är 24 månader och amorteras varje månad med ett minimibelopp och en fast ränta. Det innebär att räntan sjunker med tiden och amorterat belopp förblir det samma.

Företag står ofta inför olika typer av utmaningar såväl som tillväxtmöjligheter. I båda fallen är det viktigt att ha ett bra kassaflöde för att kunna lösa olika situationer. Låt oss säga att ett företag säljer glass och under vintern vet man att försäljningen kommer att sjunka, samtidigt som driften och de fasta kostnaderna för företaget består. Då är det ett perfekt läge att använda kontokrediten för att överbrygga den perioden och betala tillbaka när försäljningen börjar röra på sig igen!

Det fina med Finlys kontokredit är att man kan begära ut det kapital som amorterats. Vid varje månatlig inbetalning, frigörs utrymme inom kreditgränsen som kan användas på nytt! Krediten läggs om på nya 24 månader och man betalar endast ränta den månaden. På det sättet kan kunden maximera sin kredit vid de tillfällen de verkligen behöver alla pengar i kassan. När behovet inte är lika stort, kan de enkelt betala tillbaka för att frigöra kreditutrymme inför nästa behov! Företag slipper att hela tiden ansöka om nya krediter och de vet att de har en kostnadsfri buffert i ryggen.

Såväl som regniga dagar eller när det är dags att växa, kommer kontokrediten alltid att öppna dörrar för företagare!