Finnair flyger till 41 destinationer i oktober 2020

Finnairs Kundtjänst: +46 775 888 937

September 2020
Finnair var det första flygbolaget i Europa som började flyga med Airbus A350 XWB. Idag har Finnair 16 stycken och tre stycken i order. Airbus A350 XWB är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projecs lista, The Leadership Index. Finnairs långdistansflotta består endast av Airbus flygplan. Finnairs A350 är 25 procent mer bränsleeffektiva än den tidigare generationens flygplan och har en ljudnivå som ligger hela 16 decibel under det aktuella standardkravet.

Finnair flyger till 41 destinationer i oktober 2020

Finnair flyger till 41 destinationer i oktober, men frekvensen kommer att minskas på nästan alla rutter. Finnair reducerar flygningar från trafikprogrammet och flyger cirka 70–80 dagliga flygningar istället för de tidigare planerade cirka tvåhundra flygningar. Långdistansflygningar fortsätter att fokusera på Tokyo, Seoul, Hong Kong och Shanghai, som också är viktiga fraktdestinationer. En Nanjing-rutt flygs under september och oktober. Finnair kommer också att fortsätta fraktflygningar till New York, Bangkok och Singapore.

Kraftigt ökat passagerarantal för Finnair i augusti

I augusti flög 193 000 personer med Finnair. En minskning med nära 86 procent jämfört med samma period under fjolåret, men en ökning från juli med 32,9 procent. Mätt i betalda passagerarkilometer, RPK, föll antalet resenärer med 92,4 procent, medan kabinfaktorn för passagerare sjönk över 45 procentenheter till 41,7 procent på årsbasis. Covid-19-pandemins följder förblir tydliga i augusti månads trafiksiffror, men fraktefterfrågan är fortsatt stark.

Finnair flyger återigen till Nanjing i september och oktober

Det moderna Nanjing, som är över 2000 år gammal, har 8,5 miljoner invånare.
Finnair har fått tillstånd från kinesiska myndigheter att flyga en tur och retur i veckan mellan Helsingfors och Nanjing från 11 september till den 16 oktober. Flygen till Nanjing har både gods och passagerare ombord mellan Europa och Kina.
– Vi är glada över att kunna trafikera ännu en viktig destination i Kina, som fortfarande är en betydande marknad för Finnair. I september flyger vi till Shanghai och Nanjing två gånger i veckan. Vi ser fram emot att ytterligare öka vår service till den kinesiska marknaden snarast, säger Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef.

Upplev en weekend i Helsingfors – utan att resa långt!

Missa inte ett besök i Storkyrkan i Helsingfors.
Flyg med Finnair till Helsingfors och upplev en högklassig storstad! Det är ett fantastiskt tillfälle att uppleva mycket utan att resa långt. Förutom traditionell sightseeing kan du prova några av dessa aktiviteter:
Svenska Teatern «Mary Poppins» har premiär hösten 2020)
Helsinki Design Route (Gå i designområdet)
Nöjesparken Borgbacken är öppen på helgerna fram till den 18 oktober
Kajsaniemi botaniska trädgård, som nu genomgått en mångmiljonrenovering, en av Nordens främsta.
Båttur till fästningen Sveaborg.
Dagstur till Tallinn
Eller besöka den finska rökbastun.Mer om restauranger, museum och shopping

Så ska Neste hjälpa Finnair flyga koldioxidneutralt!

Foto: Neste
Finnair och Neste, världens största tillverkare av hållbart flygbränsle från förnybart avfall och rester, har tecknat ett nytt avtal som gradvis och avsevärt kommer att öka Finnairs användning av hållbart flygbränsle i sin verksamhet. Det nya partnerskapet kommer att vara en viktig bidragande faktor i Finnairs långsiktiga mål för koldioxidneutralitet. Hållbara flygbränslen är en viktig del av den långsiktiga lösningen för att minska luftfartens CO2-avtryck, eftersom de minskar koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossila bränslen. I USA och Europa är Nestes årliga produktionskapacitet för hållbart flygbränsle för tillfället 100000 ton. Tack vare den kommande utvidgningen av raffinaderiet i Singapore kommer Neste att ha kapacitet att producera över 1 miljon ton hållbart flygbränsle år 2022. Neste ägs av den finska staten och är noterat på Helsingforsbörsen.

Så kan Finnairs Airbus A330 fördubbla lastkapaciteten rejält

Finnair har modifierat två Airbus A330 för fraktflyg genom att ta bort säten i ekonomiklass. Därmed kan godset transporteras i kabinen över lastrummet. Detta fördubblar flygplanets lastkapacitet. Foto: Finnair.

Missa inte Finnairs specialpriser!

Specialpriser i Economy class från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Specialpriser i Business class från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Finnairs nya telefonnummer till Kundtjänst: +46 775 888 937

• Flygtrafik