Börja samla på Iittalas nya serie Vitriini – vackra glasaskar i regnbågens färger

Alla har sannolikt problem med småsaker som nästan känns hemlösa, där de ligger på bord och hyllor. Iittalas nya serie Vitriini erbjuder en vacker förvaring för alla dessa små ting.

Serien är formgiven av glasformgivaren Anu Penttinen, som på ett magnifikt sätt färgsätter glaset och möjliggör en vacker gömma, där man helt och hållet själv avgör hur mycket som ska visas. Huvudmaterialet är glas. På utvalda delar kombineras glaset med trä och metall och sammanlagt finns det
19 stycken Vitriinis i varierade storlekar och färger. Dessa 19 askar kan kombineras på hundratals vis,
helt enligt personligt tycke och smak. 2008 lanserade Anu Pentinnen en lekfull och humoristisk kollektion av glasfåglar för Iittala, Birds by Pentinnen.

I Vitriini får vi åter ta del av Anu Pentinnens förmåga att skapa dynamik genom att laborera med färger.
Ett galleri av skatter Vitriini är idealisk att förvara nycklar, smycken, asseccoarer, knappar
eller andra kära ting i. Alla kan känna sig fria att förvara just det som känns allra bäst för var och en.
”Vitriini är perfekt att förvara dina små men viktiga ting precis där du själv vill ha dem på ditt skrivbord, på ditt sängbord eller skåp. Det är så skönt när man vet var man har lagt sina små, kära ting” säger Anu Pentinnen.

Pentinnen önskar att alla hittar sitt personliga sätt att använda Vitriini på. ”Ett sätt att använda Vitriini, är utan lock. På så vis faller fokus på det som ligger i asken. Det hade varit härligt att skapa ett eget galleri som består av Vitriini och de ägodelar som står oss nära och är alldeles för fina för att gömma undan i lådor och skåp. Varför inte ta med dig några Vitriinis till ditt arbete och skapa ett minigalleri på ditt skrivbord. De minsta askarna är så små att man kan ta dem med sig, kanske med ett par huvudvärkstabletter?”
Presenter att samla Vitriini är även den perfekta presenten eftersom man med enkelhet kan utöka sin samling med andra färger och storlekar. Pentinnen understryker att detta var viktigt för henne vid skapandet av Vitriini. ”Samlandet och de olika sätten att kombinera delarna ur serien gör det möjligt för alla att skapa sin personliga stil. Allt ifrån det vilda färgglada till det romantiska eller svala."

Vitriini är mycket mer än en förvaringsserie. Serien erbjuder en vacker glaspalett för varierande förvaring. På sätt och vis blir de mer en ”inredningsjuvel” än glasask.

För ytterligare information kontakta gärna:

Ulrika Görefält PR
e-post: ulrika.gorefalt@iittala.com
eller mobil 0708-270553

Ladda ner bilder:
Login: press01
Lösen: lust

• iittala
  • vårens nyheter
  • vitriini
  • nya serie
  • glasformgivaren anu penttinen
  • förvara
  • glasask
  • skandinavisk design

Iittala är känt för sin Skandinaviska design och moderna produkter för kök och bord.

Med vårens nyheter tar Iittala ytterligare ett steg från bordet mot inredning. Under 2010 lanseras två nya serier som tar ännu ett kliv från matbordet. Piilo och Vitriini är spännande serier som båda uppmuntrar till kreativitet och personlig tolkning av föremålen. Beroende på hur du använder dem, gör du dem unika.