Iittala lanserar klassiker till minne av Kaj Franck

Pressmeddelande augusti

Nya klassiker av Kaj Franck för att fira hans 100-årsjubileum

”Vi är på god väg mot att förvandla köket till en elektrisk verkstad för matlagning. Men revolutionen i köket har knappast påverkat våra serviser. Finns det då inget vi kan göra åt överklassens armé av serviser? Jodå, vi kan slå sönder dem. Och slopa gränserna mellan heminredning och serviser.”

Så löd professor Kaj Francks kommentar om serviskulturen redan 1949. Han var visionär eftersom hans design fortfarande är lika populär som någonsin. År 2011 firar Iittala konstnärens 100-årsjubileum med en hel rad av Kaj Francks moderna klassiker.

Iittalas servis Teema, formgiven av Kaj Franck, finns i flera dekorativa färger. De grundläggande Teema-färgerna – vitt, svart och blått – är lätta att kombinera med olika porslins- och prydnadssaker. Färger som ska dra uppmärksamheten till sig ändrar man oftare och variation på sortimentet ger en uppfriskande känsla. Teemas nuvarande färger är turkos, pärlgrå och terrakotta. Färgerna följer moderna inredningstrender och ger middagsbordet nya, läckra smaker. De är lätta att kombinera med andra Iittala-produkter, till exempel det nya sortimentet Korento med inredning designad av Klaus Haapaniemi.

Kaj Franck älskade burkar ”i många lysande färger”. Hans älskade keramikburkar som var i produktion från 1953 till 1975, får nu en nystart för att markera 100-årsminnet av konstnärens arbete för Iittala. Burken finns i sex färger: vit, pärlgrå, turkos, blå, svart och terrakotta. Julen 2011 kommer en specialutgåva i djuprött, perfekt för pepparkakor och julens delikatesser.

Nya Teema-delar i höst

I höst lanseras nya produkter i serien Teema. Den nya miniatyrservisen återger Francks grundläggande former, klot, kvadrat och triangel i modern form. Den nya 3-packen blir en trevlig servis när man vill servera rätter som tapas som ska avnjutas med vänner eller vid en mysig frukost och där man kan lägga till exempel, tepåsar eller marmelad.

Förutom färgen spelade funktionen alltid en viktig roll för Franck. Han formgav sin klassiska Teema-kanna 1948 när det fortfarande var sällsynt med kylskåp. Den har tättslutande lock i kork och är lätt att bära, lagra och servera ur. Man kunde ta den med sig till ett mejeri eller en mjölkaffär och ta hem 2 liter grädde. Den smala pjäsen kunde förvaras kallt mellan glasrutorna i ett dubbelfönster. En ytterst praktisk design.

För att följa kaffets och teets fortsatta popularitet tar Iittala också tillbaka Francks vita Teema tekanna som rymmer en liter. Alla Teemaskålar tål ugn, mikrovågsugn och frys.

Konisk elegans: Kartio

Kartio glasserie är själva kärnan i Francks filosofi, det som ständigt fascinerade honom som konstnär, nämligen det vanliga dricksglaset. Under Francks hundraårsjubileum tar Iittala åter upp tillverkningen av det smala glaset Kartio. En begränsad minnesutgåva av munblåsta glas kommer att finnas förpackade i rejäla tuber. I botten på dessa glas finns stämpeln Kaj Franck 100, Iittala 2011. I september börjar dricksglasen säljas i två storlekar i 2-pack. Glasen finns i fyra färger: klar, grå, plommon och röd.

Den tidlösa formen på den munblåsta vasen Kartio kompletterar sortimentet. För att betona känslan i ditt hem kan du välja bland fem färger och två storlekar hos Iittala.

Alla de nya versionerna av Francks produkter har skapats under ledning av Oiva Toikka och Heikki Orvola. Båda dessa professorer var nära vänner till Kaj Franck och förvaltar hans konstnärliga arv. Orvola har varit personligen ansvarig för den slutliga utformningen av de nya produkterna.

Produkterna finns i butik från vecka 35

Rekommenderat konsumentpris

Purnukka finns redan nu i vit, pärlgrå, turkos, blå, svart och terrakotta.

Strl 6 cm                                                           199 kr

Strl 12 cm                                                         249 kr

Vecka 40 lanseras Purnukka i djupröd.

Strl 6 cm                                                           239 kr

www.materialbank.iittala.com

username: press01

password: lust

Fiskars Sweden är en del av Internationella Fiskars Group med en produktportfölj innehållande varumärken såsom Arabia, Fiskars, Hackman, iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik mfl.