Fjällräven Re-Kånken. Klassisk ryggsäck i återvunnen förpackning.

Säg hej till en ny medlem i Kånken familjen! Utan att ändra någonting i den klassiska designen utmanade Fjällrävens produktutvecklare sig själva att göra en Kånken med så lite användning av råmaterial och energi som möjligt. Re-Kånken tillverkas av gamla återvunna pet flaskor samt en ny innovativ infärgningsteknik, SpinDye, vilket resulterar i en ryggsäck där användningen av vatten, kemikalier och energi minskar radikalt.

Kånken är i sitt original en produkt som gör ett relativt litet avtryck på miljön. Tack vare sin enkla, rättframma design ger den betydligt mindre tygspill än mer komplicerade ryggsäckar. När en ny version av denna ikoniska produkt nu lanseras är det bara en sak som är annorlunda: väven i Re-Kånken är till 95 procent gjord av återvunnet material, och ska i sin tur en dag kunna återvinnas.

– Vi började om från början med allt utom den klassiska designen. Utmaningen låg i att åstadkomma minsta möjliga miljöpåverkan och ändå bibehålla kraven på en slitstark och funktionell produkt, säger Neal Fernandez, som är produktutvecklare på Fjällräven och den som hållit i trådarna.
Eller, i det här fallet, tråden. Medan Kånken i sitt original har tre olika material i ryggsäck, innerficka och remmar, har samma delar i Re-Kånken gjorts helt och hållet i samma tråd. Tråden är spunnen av återvunnen polyester.

Det går åt elva petflaskor för att göra en Re-Kånken och produktutvecklarna har varit noggranna med att flaskorna verkligen har använts och lämnats in till en återvinningsstation innan de tagits tillvara igen. Förutom att polyestertyget är återvunnet ligger en stor miljövinst också i infärgningsprocessen av Re-Kånken. Det konventionella sättet att färga tyger görs i stora bad med kemikalier. Processen kräver mängder av vatten och energi, då tygen sedan torkas i stora ugnar. Re-Kånken färgas med en teknik som kallas Spin-dye, där färgen tillsätts redan i processen då tråden spinns. På det viset sparar man stora mängder vatten och energi.

Re-Kånken skiljer sig dessutom något från originalet i sin design och har en egen identitet. Det runda märket är så klart kvar, men här som brodyr istället. Ryggsäcken kommer i ett flertal härliga fäger och i två storlekar, 7 liter och 16 liter. Re-Kånken kommer finnas tillgänglig i butik från augusti 2016.

Högupplösta bilder och filmer: www.fjallraven.se/presskit

För mer information, kontakta: Ulrika Lydén, ulrika.lyden@fjallraven.se
www.fjallraven.se

• Mode