En ranketta med ambition om att slå hål på "ätstörningssekten" "PRO-ANA"

Ätstörningar är ett stort samhällsproblem idag som drabbas av både män/pojkar kvinnor/tjejer. Antal sökningar rörande "Pro Ana" ökar ständigt, trenden visar på att detta är ett problem som ökar. Det är fler och fler i yngre åldersgrupper som drabbas samt tar rygg på dessa "pro ana tips" som finns på nätet.

Pro-ana är en subkultur som lyfter fram anorexia nervosa som en livsstil istället för ett sjukdomstillstånd. Pro-ana är inte någon enhetlig eller organiserad rörelse, och därför är inte begreppet pro-ana ett väldefinierat begrepp för allmänheten. Detta påstående speglar inte söktrafiken då pro ana relaterade sökbegrepp googlas tusentals gånger. De som identifierar sig med fenomenet spänner från personer som vill skapa ett forum för anorektiker, till personer som öppet förespråkar anorexi som ett positivt ideal.

Innan vårt initiativ rankade en blogg högst upp på söktermerna "pro ana" samt "pro ana tips", denna blogg listar olika "tips & tricks" om hur man ska bekämpa hungern för att uppnå ett resultat som inte alltför sällan leder till döden.

Nu till initiativet, Flighton har producerat samt optimerat en sida som rankar ett på både "pro ana" samt "pro ana tips" Vår sida innehåller verkliga berättelser från människor som gjort resan genom "pro ana sektens värld" samt tagit sig ur den. Besökarna kan även skriva av sig på sidan, kontaktuppgifter till stödlinjer samt myndigheter finns även listat. Sidan har ett 100-tal besökare om dagen med en lång besökstid. Vi har lyckats fånga upp intresset från de som söker samt hittar vår sida, vilket är bra!

Nu behöver vi jobba vidare med sidan för att öka möjligheten av konvertering av dessa människor. Vi vill att de ska välja en annan väg än den väg pro-ana anhängare rekommenderar. Trenden visar att pro-ana relaterade sökbegrepp ökar stadigt i antal sökningar per månad. Allt börjar med en tanke, denna tanke blir sedan en sökning på Google. Denna sökning baserat på vad du läser kan räcka till att skapa en handling av din tanke.

Nu till det sorgliga, vi stötte på en del motstånd vid denna satsning då bloggarna som låg på toppen vid dessa sökningar började optimera ändra titlar för att behålla sin topplacering. Detta fick oss att bli ännu mer motiverade till vår pro-ana satsning. Vi krossade motståndet och rankar vår sida "proana.se" etta samt pro-ana´s wikipedia sida tvåa i träfflistan.

För nästan exakt ett år sedan presenterade vi ett annat liknande initiativ taget av oss. Detta initiativ innebar att vi producerade en hemsida med ambition om att ranka denna etta på söktermen "ta livet av sig" något vi lyckades med, läs mer om initiativet här.

Vi myntade därmed begreppet "humanitär sökmotoroptimering" som innebär att man producerar samt rankar sidor etta under ett eller flera sökbegrepp som kan hjälpa samhället. Vi har nu två exempel på sidor som lyder under dessa riktlinjer. Vi länkar nedan båda sidorna.

Proana.se
Talivetavsig.se

Detta initiativ har uppmärksammats av både Expressen, Aftonbladet samt Dagens Media. Se artiklarna länkat nedan.

#LiftYourBrand

Skrivet av William Chand, Flighton AB expert på sökmotoroptimering.