Premiär för Dogfood

På fredag öppnar Dogfood i huset Chockladfabriken på Kungsholmen. Konceptet är enklast möjliga - korv med bröd. Korven är framtagen tillsammans med Korvhantverk Stockholm och brödet bakas av Magnus Johansson Konditori och Bageri. Alla pålägg lagas från grunden i vårt produktionskök på Lådan.

- För oss är det tillbaka till rötterna på många sätt. Läget i början av Industrigatan är på vägen ner till "gamla" Flippin på Kungsholms strand där allt en gång började för fem år sedan. Och då i början hade vi även en kort period med korv på menyn, från just Korvhantverk. Men eftersom alla köpte burgare fick vi plocka bort den, berättar Jon Widegren från Flippin' Burgers som nu öppnar Dogfood.

Sedan den första tiden har tankarna på korv återkommit då och då och för ett par år sedan startade letandet efter en vanlig korvkiosk att ta över. Många turer senare landade det istället i en mindre bar och nu är det dags för öppning.

Korven är färsk, mjölksyrad och består enbart av kött och kryddor. Till fläskkorven kommer köttet från Nibble Gårdsgris och nötkorven görs på samma kött som Flippins burgare, från Gröna Gårdars ekologiska uppfödning samt Skärgårdskött på Värmdö. Brödet kommer nybakat varje dag.

- Vi har gått tillbaka till där vi började och utgått från grunderna, köttet och brödet. Men därefter har vi öst på med tillbehör så det blir ganska mycket på varje korv. Samtidigt har vi hållit hårt i vår filosofi att det måste gå att äta med händerna, till sista tuggan, så mycket av jobbet har handlat om att få till brödet både vad gäller storlek och konsistens. Men Magnus Johansson kan sin sak så det löste sig, säger Isac Ferner som varit med sedan Flippin startade och som kommer driva Dogfood.

- Vi har också försökt hålla kvar vid visionen om en korvkiosk och enkelheten i det. Själva tillagningen kommer att ske som i en korvkiosk, på stekbord med hederliga klämgrillar och vi kommer bara ha sex korvar på menyn. Och lite fries och vår egen mjukglass. Givetvis har vi även en egengjord vegankorv också som kan fås i veganbröd, fyller Jon Widegren i.

Dogfood öppnar på Industrigatan 2 fredagen den 16 juni kl 17.