Pressmeddelande -

Slow living är en livsstil som betonar en långsammare inställning till allt i livet.

Nu kan du lätt beställa anpassad textl inredning som är tillverad av deadstock genom nystartade flory.se

Med fokus på Slow living har Caroline Gadd skapat ett nytt varumärke som tillverkar ny textil inredning efter Slow -living principerna.

Slow Living innebär att strukturera ditt liv kring mening och uppfyllelse. I likhet med "frivillig enkelhet" eller voluntary simplicity och "nedväxling" downshifting betonar det en mindre-mer-mer-strategi, med fokus på livskvaliteten.

Den har definierats som rörelse eller handling där man främjar en avslappnad filosofi med lugn takt.

Rörelsen började i Italien med den långsamma mat rörelsen, som betonar traditionella livsmedelsproduktionstekniker som svar på framväxten av snabbmat under 1980- och 1990-talet.

Slow Living tar upp önskan att leva ett mer balanserat liv och att sträva efter en mer holistisk känsla av välbefinnande i ordets fulla bemärkelse.

En påstådd fördel av SLOW living är att när vi lever i en snabb takt får det oss att uppfatta våra liv som kaotiska och flyktiga, medan en långsammare inställning kan ge människor tid att njuta mer av livet och göra oss mer medvetna om sensoriska signaler.

Termen “SLOW” är en engelsk akronym för att visa fyra huvudämnen som långsam levnad fokuserar på.

'S' (Sustainable) står för hållbar, vilket betyder att det har en begränsad inverkan på naturen och prioriterar kvalite som räcker länge.

'L' (Local) avser lokalt, vilket betyder att man använder material från sitt närområde och köper produkter som producerats geografiskt nära. Mer om vårt lokala tillverkning i Borås

'O' (Organic) står för organisk, vilket betyder att man undviker produkter som har genetiskt konstruerats eller massproducerats och satsar på material med en återvinnings-och-hållbar struktur.

Slutligen har vi 'W' (Whole), för helhet. Detta ord representerar att materialet inte är genetiskt modifierat eller blir massproducerat.

För oss är det viktigt att aktivt jobba med denna typ av mindset och applicera det i flera olika aspekter i vårt företag, Flory Vi anser att det ger en bättre produkt och med den etiken kan våra produkter OCH vi må bra av processen!

MATERIAL ♥

Det är företag som vårt som ger tyget en andra chans. Alla våra material är från så kallat deadstock från modeindustrin. Det innebär att vi återaktiverar tyg som ingen vill ha eller som, enligt företaget, inte har den rätta färgen eller mönstret. Det är inget fel på dessa material då de ofta är en följd av överproduktion. Vi jobbar med nystartade Rekotext i Borås

Vill du veta mer om flory Slow living så hör av dig till oss