Så ska Vismas kunder sälja mer med Flowbox lösning

E-handlare idag står inför en rad utmaningar. I takt med att nätshoppingen blir allt vanligare ökar också kundernas krav och förväntningar på en engagerande köpupplevelse. Att driva framgångsrik e-handel innebär mer än att starta en webbsida. Johan Ahlberg, Head of Sales and Business Development på Visma Digital Commerce vittnar om att fokus skiftat från pris och produkt till stort fokus på kunden och det upplevda värdet av varumärket hos kunden.

– Oavsett om du är ett mindre nischat varumärke eller om du är en global retailer så är det kundupplevelsen som står i centrum. Det är det du måste få till, och det är lika viktigt för alla, inte bara för stora varumärken, säger Johan Ahlberg.

Sedan augusti 2019 ingår Visma och Flowbox i ett partnerskap i syfte att hjälpa företag till ökad försäljning genom autentiskt och relevant innehåll. Vismas breda erbjudande och utbud av lösningar för stora och små e-handelsföretag i kombination med Flowbox plattform för innehållsmarknadsföring hoppas man ska leda till nya affärsmöjligheter. Hos Visma tror man på att stärka länken mellan marknadsföring och försäljning online och offline.

– Varumärken och retailers idag behöver ha en tydlig omnikanalstrategi. Du måste få ihop helheten mellan fysisk butik och e-handel. Vi ser nu att de flesta varumärken börjar jobba på det här sättet, men det är fortfarande en bit kvar, säger Johan Ahlberg.

Nästa steg mot en mer integrerad digital handel är att knyta ihop den digitala handeln med de sociala plattformarna, för att skapa en enhetlig upplevelse för kunderna när de interagerar med varumärket.

– Ofta när man skrollar igenom ett flöde på tex Instagram och sedan klickar vidare till en site så hamnar man ofta på en sida som inte alls har samma känsla som flödet. Man möts av oinspirerade bilder och ganska få bilder. Där kommer Flowbox produkt väl till hands.

Pris och produkt kommer fortfarande att vara en central del för företag när det gäller att positionera sig, men för att stärka sin konkurrenskraft krävs mer än bara ett attraktivt produkterbjudande, menar Johan Ahlborg.

– För att sticka ut ur mängden och driva konverteringar behöver man addera något i upplevelsen som kan inspirera och leda till köp. Pris och produkt kommer säkert vara en drivkraft framöver, men det kommer nog snarare att vara en hygienfaktor. På nätet är det väldigt transparent med produkt och pris, så där gäller det för företag att konkurrera med något annat också.

Skaffa en plattform att växa med

För mindre företag med begränsade resurser kan det vara svårt att hitta effektiva konkurrensmedel. Användargenererad innehållsmarknadsföring kan vara ett kostnadseffektivt sätt att nå ut digitalt. Det gäller också att tänka till när man väljer lösningar och ha ett långsiktigt perspektiv även om tillväxten är låg vid investeringstillfället.

– Tar vi till exempel valet av e-handelsplattform är det ju väldigt många olika delar och önskemål som ska infrias. Allt från kundtjänst till logistik, betalning och visuell marknadsföring. Då gäller det att man inte låser in sig. Om den plattformen du har inte kan levererar det du inom den närmsta framtiden behöver, då är det inte rätt plattform för dig. Att byta kan också bli omständigt och det är inte alls särskilt kostnadseffektivt.

Johan Ahlbergs rekommendation till företag som är beredda att byta eller investera i en ny plattform är att titta brett och hitta en lösning som inte bara passar det egna företaget utan också se till kunderna och deras beteende.

– Jobbar du inom retail och har en ung målgrupp behöver du snabbt kunna förnya tjänsterna och erbjudandet. Då behöver du fläta ihop det med den övergripande strategin.

Hur stort ska man då tänka som startup eller mindre företag när det gäller nya e-handelslösningar? Enligt Johan Ahlberg handlar det om en avvägning mellan att tänka långt och samtidigt vara realistisk.

– Idag är vi på en global marknad, så självklart ska man tänka stort. Samtidigt måste du vara här och nu, så det går åt båda håll. Men kanske framför allt gäller det att ha en plan för hur man vill växa och hur man budgeterar för tillväxt. Då blir ju plattformsfrågan en del av strategin. Hur mycket vill du omsätta om 3 år? Har du det klart för dig kan du räkna på vilken investering du behöver göra för att komma dit, säger Johan Ahlberg.

Vad ska man då satsa på? Svaret är glasklart:

– Magento tillsammans med en kunnig partner. Det är ett säkert kort för att vara framgångsrik i framtiden inom e-handel, framför allt för att kunna jobba med sin upplevelse på ett bra sätt. Som användare är du inte lika låst och det mesta går att göra eftersom att plattformen är så bred och stor. Det finns otroligt många möjligheter.

Vill du veta mer om hur användargenererat innehåll kan stärka kundupplevelsen för ditt varumärke? Anmäl dig till webbinarieserien Flowbox arrangerar tillsammans med Visma den 6 och 13 november. Registrera dig här.

För mer information, kontakta:

Helena Nordh Myhrman, Head of Content, Flowbox
070-4402523, helena.myhrman@getflowbox.com