Kalmar Energis BESS, optimerat av Flower

Flower stärker sin ledande position inom optimering av batterisystem

Flower, ledande inom optimering och hantering av energiresurser, tillkännager idag sitt partnerskap med Kalmar Energi för att stärka det lokala elnätet genom att introducera ett innovativt batterilager. Det första av många spännande projekt från Flower under 2024 och en viktig satsning där innovativ teknik banar väg för energiomställningen.

Flower grundades 2020 och hade en explosionsartad tillväxt under 2023. Företaget har utvecklat en plattform för optimering av energiresurser som gör det möjligt att styra och reglera energiförbrukning i elsystemet. Det nya partnerskapet med Kalmar Energi är ett viktigt steg framåt för att främja hållbara och stabila energilösningar.

Från 15 februari 2024 finns ett storskaligt batterilager med en kapacitet på 5 MW/5 MWh placerat vid en av Kalmar Energis anläggningar i norra Kalmar — operativt och med leverans av stödtjänster.

– Det är ett väldigt spännande projekt med högt fokus på lärande då mycket kring både teknik och marknaden för stödtjänster är ett nytt område för oss på Kalmar Energi. Vi tycker det är viktigt att vi som lokalt energibolag vågar gå först, testa och skapa förutsättningar att bidra lokalt, säger Viktor Olofsson, talesperson för Kalmar Energi.

Samarbetet främjar hållbara och innovativa lösningar för energiproduktion och elnätets stabilitet. Tillsammans banar Kalmar Energi och Flower väg för en mer hållbar framtid för regionen, samtidigt som det möjliggör för kunskapsdelning och teknisk utveckling.

– Vi är stolta och glada över att ha blivit valda av Kalmar Energi för att optimera deras stora batteri. Det är väldigt kul att få samarbeta med en aktör som tar på sig ledartröjan i energiomställningen och som vågar satsa på ny teknik som banar vägen för framtidens energisystem, säger John Diklev, vd för Flower.

Det här är första av en rad nya projekt som är planerade under första halvåret 2024, både i Sverige och internationellt. Med sitt AI-baserade Virtual Power Plant (VPP) arbetar Flower innovativt för att möjliggöra morgondagens energisystem.

– Vi har en extremt viktig tid framför oss där vi ser en stor efterfrågan på våra lösningar för att möjliggöra ett tryggt och förutsägbart elsystem, både för privatpersoner och nätägare. Vi ser fram emot ett spännande 2024, avslutar Diklev.

Categories

Flower är en ledande aktör inom energilagringsteknologi och smarta energihanteringssystem. Vi är dedikerade till att utveckla innovativa lösningar som möjliggör morgondagens energisystem. Genom att kombinera banbrytande teknologi med förnybara energiresurser möjliggör vi ett samhälle uppbyggt på ren energi. För mer information, besök vår webbplats: www.flower.se

Hampus Jildenbäck

Press contact Marketing Director Marketing & Communications +46736515012

Flower - Energizing tomorrow

We enable the energy system of tomorrow by combining pioneering technology with flexible assets, allowing clean energy to power society

The energy system of tomorrow relies on a high share of renewable energy production, and with that comes a new set of uncertainties. Grid owners, producers and consumers are all affected by these uncertainties, and enabling that system relies on stability in grid frequency, prices and volume. Combining and solving these problems is what we call flexibility.

Flower
Söder Mälarstrand 21