Flowscape vinner stor order från färggiganten Tikkurila

Förra veckan stängde Flowscape affären med det ledande nordiska färgbolaget Tikkurila, ägare av etablerade varumärken som Beckers och Alcro.

Tikkurila Sverige ingår i Tikkurila-koncernen med 3000 anställda och en omsättning på över 500 miljoner euro.

Det imponerande arvet med en 150 år gammal historia definierar företaget, tillsammans med en stark ambition att ständigt utveckla både sin verksamhet, sina kunderbjudanden och sitt sätt att arbeta. När beslutet fattades om att bygga om det svenska huvudkontoret från ett traditionellt kontorslandskap till ett inspirerande och aktivitetsbaserat kontor, ville Tikkurila säkerställa att man hittade smidiga lösningar på de olika utmaningar en sådan förändring medför. Företaget ville bland annat förenkla bokningar av mötesrum och arbetsytor, samt med hjälp av statistik kunna kartlägga hur alla ytor och arbetsplatser sedan utnyttjas. Syftet med kartläggningen är att över tid, kunna optimera de olika arbetszonerna så att kontoret på bästa sätt uppfyller de faktiska behov företagets medarbetare har. Det var här Flowscape kom in.

"Lösningen Flowscape tar fram till oss, kommer att hjälpa alla företagets medarbetare att utnyttja vårt nya aktivitetsbaserade kontor på det bästa och mest effektiva sättet. Att vi sedan får bra statistikunderlag är också en viktig förutsättning. Liksom allt annat förändras ju både vår organisation och verksamhet kontinuerligt, och då behöver vi ett bra verktyg som kan hjälpa oss att fånga upp den informationen. Ambitionen är ju att kontinuerligt matcha verkliga behov med rätt förutsättningar och hela tiden göra det bästa av de ytor och arbetsplatser vi har”, säger Carina Sesser Nylund, PR & Kommunikationsansvarig på Tikkurila.

"Vi är så stolta över att välkomna Tikkurila till de mer än 60 företag som har gått med oss i strävan att bekämpa friktion", säger Peter Reigo, VD för Flowscape.

Implementeringen av Flowscape-systemet startar genast. Den innehåller mjukvara och hårdvara för att skapa mer flow. Till exempel Smartphone-appen där anställda kan uppleva arbetsplatsen genom the Flowmap på väg till kontoret och boka det första morgonmötet eller avgöra var man vill sitta och reservera den platsen. Hårdvaran innehåller också stora billboardskärmar på varje våningsplan för enkel navigering och bokning av rum.

Tikkurila är ett ledande nordiskt färgföretag etablerat 1862 med en omsättning på över 500 miljoner euro. I Sverige har Tikkurila 300 anställda och arbetar med de ledande varumärkena Alcro, Beckers, Palett & Co samt Tikkurila.

Flowscape är "the modern office Flowmakers". Genom att erbjuda en toppmodern positioneringsteknik, minskar Flowscape tidsödande och ökar interaktion och produktivitet bland kollegor. Huvudfunktionen, Flowmap, ger företag en överblick av kontoret och möjliggör att man snabbt hittar rum, skrivbord, kontorsutrustning och kollegor.

Flowscape har en stark kundbas med över 14 multinationella bolag såsom Telia, Ericsson och Kinnarps. Med kontor i Stockholm, Malmö och London, växer teamet bestående av 30 Flowmakers kontinuerligt.