Här är Flygresor.se:s topplista av de tjugo mest sökta länder

Här är Flygresor.se:s topplista av de tjugo mest sökta länder

Flygresor.se har tagit fram en lista av de 20 mest sökta länder under Augusti månad. Det totala intresset för att flyga är lägre än samma period förra året. Sökningarna i topp20-listan har minskat med ett genomsnitt av 79% jämfört med föregående år.

Listan toppas av Spanien, Turkiet och Thailand. Turkiet har klättrat upp från fjärde plats till andra plats och Thailand har åkt ner en plats i år men håller sig fortfarande i topp 3.

Sverige har gått från att vara på åttonde plats till att nu vara på fjärde plats. Även Kroatien har gjort ett rejält hopp upp till en sjätteplats från att vara på tolfteplats. Likaså Egypten har gjort ett kliv upp på listan av de mest sökta länderna i Augusti månad.

USA och Storbritannien är några av de länder som har åkt ner på listan. USA är nu på en åttondeplats från att ha varit på en tredjeplats förra året.

De enda land som har fler sökningar än föregående år är Somalia. Från att ha varit på en sjuttiosjunde plats förra året till att i år hamna på tjugonde plats. Sökningarna till Somalia har en ökning på 31%.

Datat är från Flygresor.se nylanserade portal för journalister och skibenter - Flygstatistik.se. Här hittar du den.

Kontakta Sofi Cederlöf, Marknadschef Flygresor.se, 076-046 36 99, sofi@flygresor.se för mer information.