I höst vill svenskarna åka utomlands igen

I höst vill svenskarna åka utomlands igen

Många antar att inrikesresandet är det som tar fart först när svenskarna börjar resa igen. Flyresor.se har analyserat data för sökningar gjorda i april och maj och det finns visst fog för detta antagande. Men det visar också att svenskarna helst vill åka utomlands!

Det totala intresset för att flyga är betydligt lägre än samma period förra året, 93% av sökningarna har försvunnit. Det är intressant att titta på topplistan över populära destinationer med utresa i augusti och september. Sverige brukar aldrig ligga på topp10-listan över populäraste länder att flyga till för svenskar så här års, men i år klättrar inrikesflyget till plats nio. Listan toppas dock av USA, Spanien och Thailand. Svenskarna åker helst utomlands i slutet av sommaren och början på hösten, så även i år.

Statistiken är från Flygresor.se nylanserade portal för journalister och skibenter - Flygstatistik.se

När vi tittar på data för utresa under perioden oktober till och med december ser det lite annorlunda ut. Sverige försvinner ur topp10 och listan fylls mest av de klassiska solresmålen under årets kalla månader, Thailand toppar som vanligt men Förenade Arabemiraten faller två platser. Mexiko kliver in på listan på Portugals bekostnad vid en jämförelse med 2019.

Kontakta Sofi Cederlöf, Marknadschef Flygresor.se, 076-046 36 99, sofi@flygresor.se för mer information.