Inställda Egyptenresor ger fler flygsökningar

De 4 stora charterbolagen har ställt in sina charterresor till Egypten för resten av vintersäsongen. Det har fått till följd att tusentals resenärer som köpt en resa till Egypten nu måste ändra sina reseplaner. För prisjämförelsesajten Flygresor.se innebär det att antalet flygsökningar ökat med ca 20% mot perioden innan Egyptenkrisen.

Framförallt märks ökningen för destinationerna Kanarieöarna och Thailand med en uppgång på ca 25% respektive 15% fler flygsökningar mot veckorna innan konflikten i Egypten.

- Det är traditionella Svenska resmål som resenärerna söker sig tilll, nu när alla resor till Egypten är inställda. Att flygstolarna tar slut är ingen risk. Flygbolagen har gott om överkapacitet denna period på året och charterbolagen har satt in extraflyg till Kanarieöarna, säger Mikael Robertsson, VD på Svenska Resenätverket som driver Flygresor.se