Ny webbgrafik gör det enklare att hitta billiga flygbiljetter

Ny webbgrafik gör det enklare att hitta billiga flygbiljetter

Prisjämförelsesajten Flygresor.se lanserar två nya funktioner med unik webbgrafik som gör det ännu enklare för konsumenter att hitta det bästa priset på flygbiljetter. Med den nya prisjägaren kan man hitta de billigaste reguljärflygen på en världskarta utan att först ange datum eller ort. Den nya tidslinjen har en grafisk vy som gör att man snabbt kan jämföra både pris och flygtid.

Flygresor.se blir först i Sverige med att göra det tekniskt möjligt för konsumenter att leta efter en billig reguljärbiljett på nätet utan att först ange varken datum eller ort. I stället för att knappa in Rom och 25-29 oktober, kan man på en världskarta se till vilka orter det finns billiga reguljärbiljetter under hösten. Kanske är det mycket billigare att åka till Istanbul första veckan i november. Prisuppgifterna baseras på cirka en halv miljon sökningar som görs av andra konsumenter under fyra dagar.

- Vår nya prisjägare är en efterfrågad tjänst som gör det möjligt att fynda reguljärflyg på samma sätt som man kan fynda charterbiljetter. Det är för att vi har så många sökningar per dag i vår databas som vi kan bli först i Sverige med att illustrera attraktiva prisalternativ utan att besökarna först väljer datum och ort. Den som kan vara flexible i sitt resande kan tjäna tusenlappar på den nya prisjägarfunktionen, säger Mikael Robertsson, vd på Flygresor.se.

Den nya tidslinjen gör det enklare att spara inte bara pengar utan även tid. Tidslinjen har en grafisk tidsaxel som samtidigt visar både priset på flygbiljetten och flygtiden. Tidslinjen är särskilt intressant för dem som söker resor utanför Europa och där priset ibland skiljer sig betydligt mindre än antalet flygtimmar.

- Vår nya tidslinje gör det mycket enklare att hitta den bekvämaste flygrutten i förhållande till priset. De billigaste flygbiljetterna innebär ofta en rutt med många byten som ger en obekväm restid och det kan vara värt att korta ner en 18 timmar lång resa till 13 timmar om priset inte skiljer mer än några hundralappar. Även affärsresenärer som föredrar direktflyg inom Europa spar tid vid sökning och bokning när de kan se både pris och flygtid i en grafisk vy, säger Mikael Robertsson, vd på Flygresor.se.

Flygresor.se säljer inte resor utan är en oberoende prisjämförelsesajt som hittar de billigaste flygbiljetterna bland utbudet hos 30 resebyråer och 700 flygbolag, till skillnad från nätresebyråer som jämför priser på de resor de själva säljer. På fem år har Flygresor.se gått från noll till störst i Sverige och har idag upp mot 100 000 besökare om dagen.