Rekordmånga svenskar söker flygresor

På Sveriges största prisjämförelsesajt för flyg - Flygresor.se har det varit rekordmånga sökningar de senaste veckorna. Det kalla och regniga vädret har gjort att många svenskar söker efter billiga flygbiljetter till sol och värme.

- En normal vardag görs ca 15000 sökningar efter billiga flygbiljetter, men de senaste dagarna har vi toppat på ca 30000 sökningar, vilket jag tolkar som att besökarna vill slippa kylan och resa till varmare breddgrader, säger Mikael Robertsson, VD på Svenska Resenätverket som driver Flygresor.se.

På listan över populära resmål är det ungefär samma mönster som tidigare år. Storstäder som Bangkok, New York, London och Barcelona återfinns alla långt upp på listan över mest sökta destinationer.

En trend som däremot syns tydligt är att typiska charterdestinationer som Palma de Mallorca, Split, Las Palmas och Antalya alla hamnar utanför topp 10 för de mesta eftersökta destinationerna på Flygresor.se

- Det är samma trend som vi sett tidigare, allt fler och fler resenärer vill sy ihop sina egna resor till andra destinationer än charterbolagen erbjuder, tillägger Mikael Robertsson.

De 15 mest sökta resmålen på Flygresor.se

1. Bangkok
2. New York
3. London
4. Malaga
5. Barcelona
6. Alicante
7. Phuket
8. Aten
9. Paris
10. Istanbul
11. Rom
12. Palma de Mallorca
13. Nice
14. Belgrad
15. Split

Fotnot. Gäller sökningar gjorda vecka 24, 2009.

08-558 015 02 alt. 073-10 14 000 mikael@flygresor.se

Flygresor.se, www.flygresor.se, är Sveriges största prisjämförelsesajt för flygbiljetter. En enda sökning ger bästa pris från över 30 resebyråer och fler än 600 flygbolag.