DROM – EN UTOPISK KONSERTINSTALLATION

DROM är en hyllning till det utopiska och visionära. Publiken bjuds in till en främmande värld där deras innersta önskningar väcker liv i en gigantisk människoliknande kropp som lyfter, rör sig och svävar i luften. DROM har premiär den 11 januari på Slaktkyrkan i Stockholm, och spelas även den 12 och 13 januari.

Med utgångspunkt i Margaret Cavendish utopiska roman ”The Blazing World” från 1666, världens första sci-fi-roman, bjuder DROM in till en svävande och drömlik värld där publiken rör sig fritt i rummet, och kommer och går som de vill. Deras nedskrivna önskningar får figuren att röra sig och sväva fritt. Inspirationen kommer från såväl Frankensteins monster som japansk dockteater, Bunraku. Skaparna vill med verket skärpa sinnena och skapa en omslutande helhetsupplevelse.

– Publikens närvaro skapar själva verket och den mekaniskt styrda kroppen är ett levande bevis på mänsklig samverkan. Till grund för verket ligger frågan om människor behöver utopier, och om utopier rentav kan vara farliga. En fråga som är särskilt aktuell i vår tid som är så starkt i behov av hopp och förnyelse, säger Peder Bjurman, regissör och manusförfattare.

– Det stora rummet är tillåtande och man kan välja att vistas där under flera timmar om man vill, då ständigt nya händelser dyker upp parallellt med att figuren får liv. Musiken följer skeendet i rummet, skapar en klangvärld som fylls av orkesterns suggestiva övergångar, improvisationer och sånger med texter tagna ifrån Cavendish bok, säger Leif Jordansson, som skrivit musiken.

– För oss som ständigt arbetar med att söka nya områden inom surrealistiskt gränsöverskridande konstuttryck, är Margaret Cavendish roman enormt inspirerande. För mig blev det en utmaning att skapa en så stor skulptur, tillverkad av 250 kilo aluminiumrör som valsats, kapats och svetsats ihop till ett väsen. Den 14 meter långa och 4 meter breda skulpturen är ett djur med människoliknande kropp, en kolossal svävande marionett, säger konstnären och skulptören Torbjörn Berg.

Bakom DROM står Zirkus Loko-Motiv som svarar för skulptur och medverkande; The Great Learning Orchestra som står för musik och solister, och FMR Production som har skapat konceptet, texten och den visuella inramningen. Även om samarbeten förekommit tidigare är det här första gången som Zirkus Loko-Motivs Torbjörn Berg och Ylva Törnlund samt FMR Productions Peder Bjurman och Leif Jordanssons Great Learning Orchestra skapar ett unikt och gemensamt projekt tillsammans.

Välkommen till premiären fredagen den 11 januari, mellan klockan 19:00-22.00, i Slaktkyrkan. För pressbiljett O.S.A. senast den 8 januari till drom@balfe-arbman.com

Presskontakt: För förhandsvisning, intervjuer och pressbiljetter kontakta gärna Carin Balfe Arbman, mobil 070-633 35 08, carin@balfe-arbman.com.

Idé/Regi: Peder Bjurman
Musik: Leif Jordansson
Skulptur: Torbjörn Berg
Solister: Elisabeth Wärnfeldt (sopran), Yann Le Nestour (sång) Ylva Törnlund (skådespelare)
Livemusik/Kör: Great Learning Orchestra (Musiker: Lisa Ullén, Anna Petraskevica, Mats Dimming, Daniel Borggård Älgå, Yann Le Nestour och Leif Jordansson)
Produktion: FMR Production

Plats: Slaktkyrkan, Styckmästargatan 10, Stockholm
Pris: 100 kronor (via Tickster) Barn under 15 år fri entré
Speldatum: 11 januari, klockan 19:00 – 22:00 (premiär!); 12 & 13 januari, klockan 14:00 – 18:00

-----

FMR Productionhar länge arbetat med tekniskt avancerade scenkonstprojekt, där publikmedverkan ofta utgör en del av verket. I Grow in the Dark på MDT, spelade publiken och satte samman pjäsens text med hjälp replikkort, i The Cloud Machine på Konstakademien avlästes de av en polygraf på sina sinnesintryck och skapade gemensamt ett mänskligt och talande moln i 3D. www.fmrproduction.com

Zirkus Loko-Motiv, ett konst- och performance-kompani som skapat spektakulära installationer och happenings för barn och vuxna, eldfester och skulpturala installationer bl a på Kulturfestivalen. Zirkus Loko-Motiv består av ett 30-tal konstnärer från olika genrer och kulturer. Inspiration hämtas bl. a. från Bunuel, Chaplin och den Catalanska gruppen ”La Fura Dels Baus”. http://www.zirkuslokomotiv.se/

The Great Learning Orchestra samlar över 100 medlemmar och spelar experimentell musik i gränslandet mellan noterade partitur och improvisationer. Orkestern skapade verket A4-ark (som bl.a. visats på Marabouparken konsthall) och framträder både i konsert och konstsammanhang. Har samarbetat med internationella tonsättare som Gavin Bryars, J.G Thirlwell, Pauline Oliveros m.fl. http://thegreatlearningorchestra.weebly.com/

Drom - En utopisk konsertinstallation 11-13 januari from FMR Production on Vimeo.