Kämpa. vinner Svenska Skyltpriset 2022

Under tisdagen presenterades vinnarna i Svenska Skyltpriset 2022 och konstnären Carola Grahn tog tillsammans med FocusNeo hem kategorin Enstaka skyltar med bidraget Kämpa.

Kämpa. är ett konstverk av Carola Grahn, vilket uppförts längs Konstens väg i byn Ruskola i Övertorneå kommun. Ordet Kämpa. är skrivet och upplyft utan utropstecken men med punkt, som en sammanbiten och allvarlig uppmaning till betraktaren. Uttrycket sammanfattar ett strävsamt förhållningssätt till livet och relaterar till det omgivande vackra och något karga landskapet. Kämpa. är uppfört med LED-teknik med neonkänsla och skall skapa en kontrast till den tornedalska glesbygden.

Juryns motivering:

”Fåordigt sammanfattar skylten ett vedertaget förhållningssätt till livets utmaningar och platsens förutsättningar. Kaxigt utmanande och samtidigt allvarligt talande möter dessa svävande bokstäver resenärer längs konstens väg i Övertorneå.”

- Det är kul att få ta emot detta pris. Konstverket är en uppmaning om att fortsätta kämpa och aldrig ge upp och återspeglar den kamp som många människor för dagligen i glesbygden, med de utmaningar som finns då det mesta hänger på den egna individen. Verket ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag själv kommer från glesbygden i Norrbotten. Genom att använda en neonliknande skylt skapas en effektfull kontrast till det vackra och karga landskapet som därigenom blir del av verket, säger Carola Grahn, konstnär.

- Projektet med Carola Grahns verk har varit spännande att genomföra och vi tycker det är mycket roligt att ett konstverk erhåller ett pris i Svenska Skyltpriset. Vi arbetar ofta tillsammans med konstnärer i projekt innehållande ljuskonst i offentliga miljöer, där vi kan bidra med kunskap och tekniska lösningar som förstärker intrycket, säger Magnus Näslund, VD på FocusNeo.

Svenska Skyltpriset arrangeras årligen av branschorganisationen Ljusreklamförbundet och syftar till att hylla Sveriges vackraste och bästa ljusskyltar. Priset är nationellt och delas ut i tre kategorier: Årets Enstaka Skylt, Årets Rekonstruktion och Årets Skyltkoncept. Årets pris delas ut på El- och belysningsbranschens event Ljusdagen den 6 september. Juryn i Svenska Skyltpriset består av i år av Viveca Rosencrantz, Arkitekt SAR/MSA, FOJAB Arkitekter AB i Malmö, Enida Kratovic, Arkitekt SAR/MSA Wester+Elsner Arkitekter samt Jan Møller, Senior Creative på Identity Works.