Tillbaka till rötterna med Polaroid Originals!

The Impossible Project har fullgjort sitt uppdrag – polaroidfilmen och den ikoniska direktbildskameran har återuppväckts och är populärare än någonsin. Så nu går varumärket tillbaka till rötterna och antar namnet Polaroid Originals.

I en tid när de flesta vant sig vid att bilder är abstrakta ettor och nollor på minneskort och hårddiskar ger direktbildsfilmen en nästan magisk upplevelse. Tryck av och njut av att få se en fysisk bild tona fram på fotopapperet medan du själv håller i den!

Efter att tillverkaren The Impossible Project lyckats med sin till synes omöjliga uppgift, att låta direktbildsfilmen få fortsätta förtrolla nya generationer av fotografer, är det dags att byta till ett mer passande namn – Polaroid Originals!

Det nya varumärket kommer med elegantare filmförpackningar och förbättrade filmemulsioner fast med samma format och framkallningsteknik som förut. Polaroid Originals-filmerna finns i både färg, svartvitt och en rad olika specialversioner. Samtidigt passar man också på att lansera en helt ny men ändå välbekant kameramodell – Polaroid Originals OneStep 2!

Tidlös och lättanvänd

Glöm zoom, autofokus, bildstabilisering och Wi-Fi. Här är det tillbaka till rötterna på allvar. Objektivet i OneStep 2 har fixfokus som ger skärpa från ca 60 cm till oändligt (perfekt för selfies). Helautomatisk exponering och inbyggd blixt gör den nya modellen precis lika lättanvänd som sin 40 år gamla föregångare och utseendet är dessutom lika tidlöst och avskalat som förut. Men ett par moderniteter finns trots allt – självutlösare och batteriladdning via USB!

Polaroid OneStep 2 kan användas med den nya generationen direktbildsfilm från Polaroid Originals samt med äldre film som går under varumärket The Impossible Project.

Polaroid och The Impossible Project

Polaroid grundades för 80 år sedan av amerikanen Edwin Land och 1977 kom den lättanvända direktbildskameran Polaroid OneStep. Den tog världen med storm och Polaroid fick så småningom kultstatus. Det berodde inte minst på kamerornas popularitet bland kända konstnärer och fotografer som Andy Warhol, Helmut Newton och Robert Mapplethorpe.

Men digitalkamerans intåg blev ödesdigert för Polaroid och direktbildsfilmen. Så verkade det i alla fall under åren efter millennieskiftet, när försäljningen dalade. Tillverkningen lades ned 2008. En grupp entusiaster tog dock över produktionen och The Impossible Project föddes. Det blev en comeback utan dess like!

The Impossible Project har under de senaste åren tillverkat och sålt kameror och direktbildsfilm med det klassiska Polaroid-stuket i stadigt växande volymer. Våren 2017 köpte den största aktieägaren i bolaget också rättigheten att använda namnet Polaroid och därmed blev cirkeln sluten. Polaroid Originals tar varumärket tillbaka till ursprunget!

Pris och leverans:

Kameran börjar levereras senare i höst.

Polaroid OneStep 2, Ca-pris: 1215:- kronor (inkl. moms).

För ytterligare information:rebecca.laanemets@focusnordic.se

Egenskaper Polaroid OneStep 2

• Enkel hantering med autoexponering och fixfokus
  • Skärpa från ca 60 cm till oändligt