Brattåsvägens nya ansikte

Brattåsvägens nya ansikte

Arbetet med upprustningen av Förbos bostadsområde Brattåsvägen i Landvetter centrum har kommit igång. Området ska få ett modernare utseende men samtidigt behålla sin genuina 70-tals form.

- Utsidan på fastigheterna kommer att få ett ljusare intryck med nya ljusare fasadskivor och balkongfronter i frostat glas. Taket kommer få nytt utseende och trapphusen en modernare konstruktion. Det kommer också att utföras en del standardhöjande åtgärder inne i lägenheterna som ger en bättre inomhusmiljö. Säkerhetsdörrar och nya fönster kommer att ge tystare lägenheter, förklarar Claes-Göran Johansson, projektledare för arbetet. Det kommer att blir en rejäl förbättring för de boende.

Upprustningen av Brattåsvägen är ett omfattande arbete som kommer att pågå i etapper för att löpa så smidigt som möjligt för samtliga boende i området. Det innebär att man arbetar med ett eller några utvalda hus i taget och gör klart samtliga åtgärder innan man börjar på nästa.

- Vi arbetar med en referensgrupp som gör att vi kan bolla idéer med de boende och utvärdera åtgärderna under arbetets gång, berättar Renée Lernestam, informatör för projektet. Det är viktigt att vi får återkoppling så vi kan göra eventuella justeringar.

Brattåsvägen var även föremål för en förstudie genom projektet Halvera Mera. Projektet syftar till att minska energianvändningen för flerbostadshus. Energisparåtgärderna är en viktig del i upprustningsarbetet och kommer bland annat att innefatta ett nytt ventilationssystem och tilläggsisolering av fastigheterna.