Natten till den 17 april utbröt en brand på Tåbrovägen i Lindome.

Stort stöd i samband med branden i Lindome

Natten till lördag den 17 april utbröt en brand i en av Förbos fastigheter i Lindome, Tåbrovägen 1-19. Släckningsarbetet pågick under natten och hela lördagen. Räddningstjänst var kvar på platsen till söndag förmiddag. Polisen har inlett en teknisk utredning för att ta reda på hur branden uppkom.

Branden var omfattande, två personer skadades allvarligt och fördes till sjukhus och 40 hushåll evakuerades. Hyresgästerna på Tåbrovägen 17 och 19 kunde redan under lördagen återvända till sina lägenheter igen.

För närvarande pågår saneringsarbete och dialog med hyresgäster för att göra en bedömning om när det är möjligt att få komma tillbaka till sin lägenhet. Tidsperspektivet kommer att variera beroende på omfattning av skador i lägenheten. Därför undersöker Förbo också vilka alternativa boenden som finns att tillgå.

Skadorna i några uppgångar är mycket omfattande. I andra uppgångar är skadorna begränsade till vatten- och/eller rökskador.

Arbetet under dessa första dagar har för Förbo till stor del bestått i att stötta hyresgäster och där har en rad andra aktörer slutit upp på ett fantastiskt sätt. Svenska kyrkan öppnade sina lokaler för de drabbade redan under natten och har under hela helgen hållit öppet och stöttat. Hyresgästföreningen, Mölndals stads områdessamordnare i Lindome och Röda Korset fanns på plats under helgen för att bistå och stötta. Mölndals stad har aktiverat sin POSOM grupp till stöd för hyresgäster i kris.

Många privatpersoner har visat sitt stöd bland annat genom att lämna kläder, skor, leksaker och andra förnödenheter till kyrkans secondhandbutik.

– Detta är en mycket traumatisk upplevelser för våra hyresgäster och för oss på Förbo, säger Marie Keidser von Heijne, kommunikationschef på Förbo. Vi är tacksamma för det fina samarbete och för det stöd som visas för våra hyresgäster i denna utsatta situation.

Förbo arbetar nu på flera fronter för att hitta alternativa boenden till de drabbade. Dialog behöver föras med varje enskilt hushåll i samråd med deras försäkringsbolag för att hitta lösningar.

Parallellt pågår arbete med sanering och att skapa en överblick över skadorna för att bedöma omfattningen. Förbo kommer också att rensa upp runt brandplatsen och täcka de skadade partierna.