Återanvändning av banvallar – ny cykelled på banvall mellan Nybro och Åseda

OBS! Sträckan Sävsjöström - Åseda är f.n. svårcyklad på grund av löst grus. Se bifogade dokument.

Välj landsväg i stället! Se Glasrikets eller Smålandskartorna. Not 2016-07-02

Lagom till årets turistsäsong kan cykelentusiaster upptäcka en ny 65 km lång cykelled på banvall mellan Nybro och Åseda. Leden går genom ett mycket varierande landskap i östra Småland, på kanten av det Småländska höglandet, i den delen som kallas Glasriket.

Stäckningen av banvallen är dragen genom djupa skogar, vida myrmarker, över slingrande bäckar och åar, förbi små sjöar och några bondgårdar med åkrar och hagmarker. Järnbruks- och glasbruksorter som Orrefors, Gullaskruv, Målerås och Sävsjöström ligger som ett pärlband längs leden.

Återanvändning av banvallar

Nybro Kommun grusade 2013 upp och hårdgjort banvallen till en cykelled efter det att man lagt ned vatten och avlopp till samhällena i den norra kommundelen. Sträckan Nybro - Målerås är 30 km. Efter ett treårigt EU/Leader-projekt har nu Uppvidingen Kommun också färdigställt sträckan Målerås – Åseda, 35 km. Från den tidigare järnvägsknuten Sävsjöström har projektet även röjt och gjort järnvägsbanken till cykelled 8 km fram till Lenhovda. Invigning kommer att ske senare i år.

Historik

Under flera hundra år var järnhanteringen dominerande innan glaset kom till ”byn” (Ekeberga/Kosta) 1742. Fram till början av 1900-talet fanns dessa två branscher parallella. Därefter tog glaset över och järnhanteringen försvann. Vi fick ett Glasrike. Totalt har det funnits ett 50-tal glashyttor i regionen.

År 1876 invigdes järnvägen mellan Nybro och Sävsjöström. Det var framförallt Sävsjöströms järnbruk samt regionens sågverk som drev på för att få bättre möjligheter till godstransporter. Järnvägen förlängdes till Nässjö 1914 och lades ned 1985.

För mera information:

Projekt Cykla på banvall i Uppvidinge, projektledare Thorsten Zaar, 070-280 84 45, thorsten.zaar@uppvidinge.se

Nybro Kommun, gatuchef Karin Thyberg, 0481-453 46, karin.thyberg@nybro.se

Föreningen Glasbyn Målerås, Åke Petersson, 070-317 22 11, ake.laila@telia.com, www.maleras.nu

www.maleras.nu/samhaellet/jaernvaegen/

www.cyklabanvalliuppvidinge.wordpress.com/

Foto: Cykelturister vid museiloket i Målerås. Fotograf: Åke Petersson

• Kultur

• läder
  • väskor
  • wärdshus
  • hyttsill
  • konstglas
  • cykelpaket
  • smycken
  • cykelleder
  • vandringsleder
  • b&b

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Glasblåsarrummet finns utställning och försäljning från Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Hantverkshuset inrymmer sju lokala hantverkare.

Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 28 bäddar, Wärdshuset Hyttan , affär och bensinmack ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns ca 20 företag. www.maleras.nu