I Bergakungens sal - en geologisk och musikalisk upplevelse i Brånahults bergbrott

Geologen Jan Mikaelsson och Målerås Musikkår med solisterna Therese Wahlgren Sundén och Thomas T. K Karlsson ger en geologisk och musikalisk upplevelse i Brånahults bergbrott på kvällen lördagen den 26 augusti. Jan Mikaelsson berättar lättsamt om vulkaner, inlandsisar och ymniga skogar från svunna tider i vårt landskap Småland. Musikkåren med solister varvar med musik från sina repertoarer. Dirigent är Fredrik Karlsson.

• Efter förra årets lyckade evenemang med ca 500 personer i publiken, har jag fått många önskemål om att vi ska upprepa aktiviteten även i år. Så nu är det dags lördagen den 26 augusti i Brånahults bergbrott, som är den perfekta platsen att berätta Sagan om Småland, säger Jan Mikaelsson

Jan Mikaelsson berättar lättsamt om vulkaner, inlandsisar och ymniga skogar från svunna tider i vårt landskap Småland. Musikkåren med solister varvar med blandad musik från sina repertoarer. Musikkåren har inför kvällen fått förstärkning genom Trio Atlantis, Britta Holger, oboe, Todd Göransson, fagott och Nils-Erik Hagström, basklarinett. Dirigent är Fredrik Karlsson.

Sångsolister

Sångsolister i år ärTherese Wahlgren Sundén, musiklärare på Ölands Friskola. Therese sjunger och arrangerar bland annat Allsången på Skansen i Färjestaden. Thomas T. K Karlsson är låtskrivare och sångare. Bland annat har han skrivit flera vinnande låtar till Svensktoppen nästa.

Brånahults bergbrott

Bergbrottet i Brånahult är ett aktivt brott, som ägs och drivs av Nybrogrus AB.

Geologen Jan Mikaelsson, 070-512 55 69, jangeologen@live.se

Raymond Carlsson, ordförande Målerås Musikkår, 0704-54 68 05, info@swecase.se

• evenemang
  • småland