Målerås Glasbruk storsatsar på barn och ungdom

Tillsammans med Glasets hus i Limmared gör Målerås Glasbruk en jättesatsning på barn och ungdom. Sedan februari pågår projektet ”Barnens Glasrike”. En satsning i miljonklassen. Projektet har möjliggjorts tack vare ekonomiskt stöd från Tillväxtverket, Regionförbundet I Kalmar län och Västra Götalandsregionen.

• Bakgrunden till projektet är att vi vill skapa upplevelser för barn, där glaset och platsens magi kommer i centrum. Det skall vara lekfullt, kul och lärande på samma gång säger Kjell Svensson, Glasets Hus, som är projektledare.

Med hjälp av en film/spel app får spelaren följa med i en spännande berättelse om Ebba och Ture. Förvecklingar uppstår och spelaren måste hjälpa hjältarna att klara sitt uppdrag! Konceptet är utvecklat i samarbete med Högskolan i Skövde och teknikföretaget Solutions Skövde.

Välkomna på pressträff torsdagen den 11:e maj 10.00 på Målerås Glasbruk.

För mera information:

Martin Robertsson, marknadschef Målerås Glasbruk, 0481-314 05, martin.robertsson@maleras.se

Målerås Glasbruk ägs av familjen Mats Jonasson och tillverkar både bruksglas och konstglas av hög kvalitet och design. Företaget har 50 anställda och är en sann förspråkare för svenskt glashantverk och svenska glastraditioner. Målerås Glasbruk är det största privatägda glasbruket i Glasriket med en omsättning på ca 40 MIO SEK (2016)

• Teater

• barn
  • konstglas
  • glas
  • smycken
  • dataspel

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson och hans familj. I Glasblåsarrummet finns utställning och försäljning från Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. I Hantverkshuset visar och säljer sju hantverkare sina alster. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 20 bäddar, Wärdshuset Hyttan, affär och bensinmack ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu