Målerås Musikkår – höstkonsert i hyttan 20 september

Föreningen Musik i Glariket i Hälleberga genomför i år musikaktiviteter i Gullaskruv och Målerås. Den 20 september ger Målerås Musikkår en höstkonsert i glasbrukets hytta. Dirigent är Fredrik Karlsson. Sångsolister är Jimmy Lönnetun, tenor och Markus Kroon, bas.

Storbandsjazz och popmusik

Konsertens repertoar är en blandning av storbandsjazz som Georgia On My Mind av Hoagy Carmichael, popmusik av Lennon/McCartney och Music was my first love av Johan Miles.

Dirigent och solister

Dirigenten Fredrik Karlsson har fått sin utbildning på Musikgymnasiet i Växjö, Livgardets dragontrumpetarkår och Kappelsberg Musikfolkhögskola i Härnösand.

Jimmy Lönnetun, tenor, har fått sin utbildning genom körverksamhet i Lenhovda under ledning av kantor Bo Svensson och i Madesjö Vokalensemble under ledning av musikdirektör Kalle Engquist.

Markus Kroon, bas, utbildade sig som sångare på Operahögskolan i Göteborg. Markus är frilanssångare och har i sommar gjort Trollflöjten i Huseby.

Ackompanjatör Marcus Silvander.

Raymond Carlsson, ordförande Målerås Musikkår, 0704-54 68 05, info@swecase.se

Foto: Collage Målerås Musikkår

Fotograf: Ida Jonasson

Målerås Musikkår - Historik

Målerås Musikkår startade 1933 när fabrikören Oskar Sjölander flyttade sitt företag till Målerås. Han var en engagerad musiker och spelade själv esskornett. Med ekonomisk hjälp från glasbruket köpte han in ett antal blåsinstrument och startade en musikutbildning för samhällets ungdomar.

• konsert
  • musikkår