Kräv tillstånd för att bedriva familjevårdsvård

Kräv tillstånd för att bedriva familjevårdsvård

Familjehemsvården i Sverige berör många barn, unga och vuxna och indirekt även deras anhöriga.
Knappt 20 000 barn och unga under 18 år var placerade i familjehem någon gång under år 2011. Statistik saknas i stora delar för antalet vuxna i familjehem. Socialstyrelsen har, från kommunerna, fått fram att den 1 november 2012 var 202 personer med missbruks- och beroendeproblem i familjehemsvård, frivilligt eller enligt 27 § LVM. Dessutom fanns den 1 november 2012 90 personer som kategoriseras som övriga vuxna i familjehem. I dessa siffror ska man komma ihåg att alla kommuner inte svarat samt att det kan återfinnas vuxna i kategorierna boende eller öppenvård som egentligen finns i familjehem. Statistiken är helt enkelt inte heltäckande.

Dessa minst 20 000 personer kan hanteras av en mängd olika organisationer, företag och myndigheter, där vi vet genom händelser som beskrivits både i media och i olika rapporter att kvaliteten på dessa organisationer är minst sagt ojämn och i några fall obefintlig.

För att starta upp en familjehemsorganisation, som förmedlar familjehem samt har handledningen av familjehemmen och kontakten med de placerade, krävs inga tillstånd. Skyddsvärnet och flera andra organisationer, inom Famna (branschorganisation för non-profit inom vård och social omsorg), såsom Credo, Kristen familjehemsvård och Fyrljuset har under lång tid framfört behovet av att organisationer och företag som bedriver familjehemsvård blir tillståndspliktiga. Vi arbetar för detta bland annat genom yttranden på remisser samt inlägg i debatten på olika sätt.

Vi gläds nu åt att det finns tre motioner som berör familjehemsvård och tillståndsplikt. Dessa är certifiering av familjehem, Anna Steele (FP), konsulentstödda familjehem, Bino Drummond (M) samt socialpolitik, Lars Ohly (V) med flera.

Vi anser att det nu är hög tid att Socialstyrelsen kräver tillstånd för de som vill bedriva familjehemsvård både för barn, unga och vuxna.