Skyddsvärnsandan – att sätta klienten i centrum

Skyddsvärnsandan – att sätta klienten i centrum

Bland verksamma inom Skyddsvärnet har det i generationer efter generationer talats om Skyddsvärnsandan. Alla har vetat vad det är, och det har därför sällan satts ord på begreppet. Kanske skulle det kunna översättas med en orubblig tro på människan och att det är självklart att hjälpa den som behöver hjälp närhelst han eller hon behöver det. Och att det är en humanism som förenar medmänsklighet med kunskap och förnuft, utan sentimentalitet. Att det helt enkelt är en praktik där mänskliga rättigheter är mycket mer än retorik.

Klienten har alltid satts i centrum. Oavsett vilka vindar som blåst. Immuniteten mot nya ideologier och begrepp, som strider mot de bärande idéerna i verksamheten, har varit stor. Klienten har förblivit skyddsling och begrepp som värsting har aldrig kunnat få fäste i verksamheten.

Men det har inte varit en blind lojalitet. Det har ställts krav på klienterna i en förvissning om att det alltid finns möjligheter till förändring. Det har funnits en övertygelse om den enskildes egen kapacitet att kunna åstadkomma en bättre livssituation. Dock inte genom hot och repression, genom tilltro och uppmuntran. Det har aldrig varit fråga om att lösa problemen åt klienten, utan just om hjälp till självhjälp.

Skyddsvärnets verksamhet har präglats av stor flexibilitet och anpassningsförmåga. Det är inte en överdrift att hävda att verksamheten anpassats efter klienternas skiftande behov över tid. Klienternas behov har fått bestämma typ av verksamhet och innehållet i den.

Genom att Skyddsvärnet inte är någon myndighet, utan en fristående organisation, har verksamheten kunnat skötas obyråkratiskt och med stor flexibilitet. Friheten har främjat kreativiteten, hos såväl medarbetare som styrelse. Skyddsvärnet är, och har alltid varit, en tillåtande organisation, nästan allt har varit möjligt. Nya idéer och verksamheter har prövats och det har varit naturligt att lägga ner verksamheter och förändra metoder som visat sig inte fungera. Att förändra har setts som en naturlig del i utvecklingen av en verksamhet där det inte finns någon quick fix eller några universalmetoder.

Vidare har det alltid varit fokus på att ha en kvalificerad och utvecklingsinriktad styrelse och välutbildade, erfarna och engagerade medarbetare liksom ett ömsesidigt förtroende mellan styrelse och medarbetare.

Skyddsvärnet har alltid hållit fast vid sina grundläggande värderingar och trots många och omfattande förändringar under organisationens 104 år så har vi Skyddsvärnsandan i behåll.

Skyddsvärnet förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället.

Skyddsvärnet – anno 1910 förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället. Vi tillhör den idéburna sektorn och är partipolitiskt och religiöst obundna. Non-profit innebär att vi saknar ägare, istället återinvesteras all vinst i våra verksamheter. Återinvesteringen innebär att vi kan starta upp nya verksamheter, utöka befintliga verksamheter och skapa projekt som går i linje med vår vision och värderingar. Våra verksamhetsområden är: Individ och familj (barn, ungdomar, unga vuxna och vuxna) och arbetsintegrering.