Årets Företagare i Västra Götaland bjuder på havet – i ett oljedrabbat Tjörn.

Årets Företagare i Västra Götaland går till Sanna Hermansson, som äger och driver Salt & Sill konferens- och hotellanläggning på Klädesholmen i Tjörns kommun. Hotellet ligger flytande på vattnet och visar upp Bohusläns vackra natur. Men det är också en idyll som nu hotas av oljespill.

Utmärkelsen motiveras med att Sanna Hermansson, förutom god service, har lyckats utnyttja naturen och miljön på ett kreativt och spännande sätt – bland annat ett flytande hotell och en bastubåt. Verksamheten har gått från att vara säsongsberoende till att nu vara en året runtverksamhet, något som fått Klädesholmen att bli mer levande.

– Det var fantastiskt att få ta emot utmärkelsen Årets Företagare på Tjörn i våras och att få stå här en gång till och ta emot utmärkelsen Årets Företagare i Västra Götaland värmer i magen. Det är extra kul att restaurangbranschen blir uppmärksammad på ett positivt sätt, säger mottagaren Sanna Hermansson från Salt & Sill.

Men det finns orosmoln på himmeln – det oljespill som hittat sig in till närliggande kuster och hotar natur och djurliv. Det är osäkert om och i så fall hur mycket verksamheten kan komma att påverkas.

– Alla i området känner en oro för miljön. Det är en katastrof det som hänt. Även om vi inte har olja vid våra bryggor så påverkas vi indirekt, och hela regionen. Vår fastighetsägare plockade nyligen upp en oljeskadad fågel vid anläggningen, berättar Sanna Hermansson.

Trotts oljan är Årets Företagare för regionen inte orolig. Hon tror på en god framtid för företaget och för Tjörn.

Kontakt:

Sanna Hermansson, Årets Företagare i Västra Götaland, 0706-65 01 15

Lotta Rolandson, Företagarna, 0707-75 84 80

Årets Företagare har sedan drygt 20 år delats ut på lokal och regional nivå. Priset ges till en företagare som visat prov på att vara extra kreativ och företagsam, och som fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Sedan fem år koras även Årets Företagare i Sverige. Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vi representerar över 70 000 företagare i många olika branscher.