Kraftig konjunkturökning väntas bland småföretagen i Fyrbodal

Kraftig konjunkturökning väntas bland småföretagen i Fyrbodal

Småföretagskonjunkturen i Västra Götaland har återhämtat sig kraftigt efter att länet hade sin lägsta konjunkturindikator någonsin i fjolårets rapport. I Fyrbodal har konjunkturen tagit rejäl fart under de senaste tolv månaderna och förväntningarna bland småföretagen inför det kommande året är att tillväxttakten ska öka kraftigt. Det visar Småföretagsbarometern, som presenteras idag av Företagarna, Sparbankernas Riksförbund och Swedbank.

Bakom uppgången i Fyrbodal finns en återhämtad tillväxttakt i omsättning och orderingång. Sysselsättningstillväxten är fortsatt negativ men en återhämtning har skett sedan i fjol. Prognosen för alla tre områdena kommande år är en fortsatt tillväxt.

– Småföretagen har återhämtat sig ordentligt efter pandemin och lyft från fjolårets historiskt låga nivå upp mot vad man förväntade sig för ett år sedan. Detta visar återigen att uthålligheten och kraften i de mindre företagen är landets tillväxtmotor. Ge den motorn rätt bränsle i form av bra förutsättningar så kommer den spinna vidare mot nya höjder, säger Mikael Erlandson, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Nio av tio företag i länet anger att de vill växa men det finns hinder, främst att hitta rätt medarbetare, vilket 36 procent av företagen svarat. Näst vanligast och ett kraftigt ökande tillväxthinder är politisk oförutsägbarhet, vilket 11 procent av företagen anger i år jämfört med 5 procent i fjol. Bakgrunden är sannolikt en kombination av oron i omvärlden och svensk energipolitik som båda bland annat fortsatt driva upp el- och drivmedelspriserna.

– Fyrbodal har en stor bredd av företagande och det är roligt att se hur positiva våra företag är för framtiden. När gränsen till Norge öppnade så kom äntligen norra Fyrbodal igång igen.
    Kustsamhällen ser med tillförsikt mot sommarens högsäsong men har det fortsatt mycket svårt att få tag personal i samtliga branscher. Vi ser fortsatt kunder som vill investera men oron och fördyrningar gör att flera funderar på en och två gånger hur de ska göra framöver. Denna tveksamhet gör att det kan bli lite hack i kurvan, säger Andreas Sjöberg, företagschef Swedbank Bohuslän Syd.

Ladda ner hela rapporten här: Småföretagsbarometern 2022

För ytterligare information, kontakta:

Mikael Erlandson, regionchef Företagarna Västra Götaland, 070-775 84 00

Andreas Sjöberg, företagschef Swedbank Bohuslän Syd, 0522-811 39

Småföretagsbarometern har genomförts sedan 1985 och är Sveriges största och äldsta undersökning om småföretagarnas uppfattning och förväntningar om konjunkturen. Undersökningen omfattar cirka 4 000 företag inom det privata näringslivet med 1–49 anställda. Storleken på urvalet och antalet respondenter gör att vi kan analysera utvecklingen både på bransch – och länsnivå. Intervjuerna har gjorts i samarbete med Novus. Småföretagsbarometern publiceras en gång om året.