Miljöbyrån Ecoplan är Årets Företagare i Göteborg 2011

Utmärkelsen Årets Företagare Göteborg 2011 går till två ägare somframgångsrikt drivit ett företag som kretsar kring miljö och etik, inom vilket de har stor kompetens. Företaget heter Ecoplan AB och ägs och drivs av Maria Losman och Charlotta Göthe. Ecoplan hjälper andra företag med strategisk planering av etik och miljö, utbildning och affärsutveckling. Ett tidsenligt konsultbolag som får företag att sätta rätt fokus.

Ecoplan har haft ett flertal stora kunder som Microsoft Sverige, Chalmers och Banverket. Framförallt bidrar företaget med strategiskt planering inom etik och miljö, affärsutveckling, upphandling, omvärldsanalys, utbildning och miljöledning. Företagets startades 1994, då av en annan ägare, och 2004 köptes företaget av de två anställda Maria Losman och Charlotta Göthe. I dag arbetar 9 personer på företaget, inklusive ägarna.

Motiveringen bakom utmärkelsen för Årets Företagare Göteborg är följande: ”I en konkurrensutsatt bransch har de genom sin målmedvetenhet och kompetens arbetat upp företaget till en modern och lönsam verksamhet. De är goda förebilder med sin företagsamhet och de har visat prov på stort entreprenörskap.”

Om ägarna

Charlotta Göthe specialitet är marknadsföring, miljöstrategier och miljöteknik. Tidigare miljöchef i koncernledningen på Elanders, som vann Årets bästa Miljöredovisning två år i rad. Maria Losmans specialområde är kravprocesser för miljö- och etik vid upphandlingar och inköp. Hon har tidigare arbetat sju år på Svenska Naturskyddsföreningen.

Åse Persson, 0707-79 05 20

Årets Företagare är en utmärkelse som delats ut i över 20 år och som uppmärksammar en företagare som visat prov på att vara extra kreativ och företagsam, och som fungerar som en inspirationskälla och förebild för andra företagare. Bakom utmärkelsen står Företagarna.

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation med över 70 000 företagare i många olika branscher. Företagarna skapar bättre förutsättningar för att starta, driva, utveckla och äga företag i Sverige. http://www.foretagarna.se/goteborg