Öckerö är bäst i Sverige på uthållig tillväxt och Strömstad är Årets Företagarkommun i Västra Götaland

Årets Företagarkommun i Västra Götaland är Strömstad. Kommunen har klättrat från plats 65 i fjol till plats 3 i riksrankingen av Årets Företagarkommuner. Öckerö kommun är bäst i Sverige på uthållig tillväxt, där tillväxten är mätt under de senaste fem åren.

Årets Företagarkommun i Västra Götaland - Strömstad

I tre av undersökningens fyra kategorier rankas Strömstad bland de 100 bästa i landet. Bäst lyckas kommunen när det gäller omsättning och resultat, där man haft den bästa utvecklingen i Sverige under det gångna året.

Också Tanum tar ett jättekliv, från plats 264 förra året till plats 7 i år.

Förra årets vinnare i Västra Götaland, Grästorp, har rasat från plats 7 till plats 127.

Årets Företagarkommun är ett gemensamt projekt mellan Företagarna och UC. Syftet är att uppmärksamma de kommuner där företagandet utvecklats bäst under det gångna året.

De fem kommunerna i Västra Götaland där företagen växte mest 2009

• Strömstad, plats 3 i riksrankingen
  • Tanum, plats 7 i riksrankingen
  • Stenungsund, plats 11 i riksrankingen
  • Uddevalla, plats 29 i riksrankingen
  • Munkedal, plats 39 i riksrankingen
  • Uthållig tillväxtranking – Öckerö är vinnare i Sverige

Det är en sak för företagen att lyfta sin kommun genom höga tillväxttal under ett givet år. Det är något helt annat att göra det år efter år. Genom att mäta den genomsnittliga rankingpoängen i de fem senaste undersökningarna kan vi få fram var tillväxten är starkast sett i ett längre perspektiv.  Öckerö kommun uppvisar de snabbast växande företagen i Sverige mätt på detta sätt.

De fem uthålligaste tillväxtkommunerna i Västra Götaland

• Öckerö, plats 1 i riksrankingen
  • Stenungsund, plats 15 i riksrankingen
  • Munkedal, plats 20 i riksrankingen
  • Sotenäs, plats 21 i riksrankingen
  • Strömstad, plats 30 i riksrankingen
  •

Läs samtliga rankningslistor på www.foretagarna.se eller på www.uc.se. Listorna för Västra Götaland är bifogade i mailet.

Ingemar Fredriksson, Ordförande Företagarna Västra Götaland, 0708-46 33 75
    Helene Björnefeldt, informatör Företagarna, 0707- 75 84 70
    Roland Sigbladh, marknadschef UC, 073-914 84 60

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och representerar 70 000 företagare varav cirka 55 000 är direktanslutna medlemmar och 15 000 via anslutna branschförbund.

UC är Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. UC-information används varje år som underlag till drygt 10 miljoner affärs- och kreditbeslut som fattas på företag, banker och finansbolag. UC erbjuder bland annat sekundsnabb dagsfärsk information om företag och personer för kreditbedömning av kunder och prospects samt kvalificerade ekonomiska bedömningar.