Öckerös företagare är bäst i Sverige på uthållig tillväxt

Öckerö och Stenungsund ligger i topp på listan i Sverige över de kommuner vars företag utvecklats bäst under de senaste fem åren. Detta visar Företagarnas och UCs mätning av uthållig tillväxt för 2012. Öckerös företag är även de som utvecklats bäst i väst under det gångna året enligt rapporten Årets Företagarkommun.

– Det är genom företagande och enskilda företagares satsning som jobb och välstånd skapas. De små företagen står för fyra av fem nya jobb i ekonomin. Det finns mycket som kommunen kan göra för att underlätta för företagen. Effektivisera sin myndighetsutövning där det är möjligt, förenkla regelverk och ta bort onödiga avgifter är några exempel, säger Maria Derner, regionchef för Företagarna.

De variabler som mäts i undersökningen är tillväxt i omsättning, resultattillväxt, ökning av antalet aktiebolag samt förbättrad kreditvärdering. Mätt på detta sätt har företagen under de senaste fem åren vuxit snabbast i Öckerös kommun. Inte en enda gång under de fem senaste mätningarna har kommunen placerat sig lägre än plats 90 (förra årets mätning). Värt att notera att två av de tre bästa kommunerna ligger i Västra Götaland – Öckerö och Stenungssund.

- Min företagsidé är hårt arbete och att jag gör mycket själv, en del av den fiskarmentalitet som finns på öarna, säger Peter Johansson, vd för Norgårdens Interiör, en inredningsbutik som han driver på Hönö, en av öarna i Öckerös kommun.

Uthållig tillväxt – utveckling över tid (2008-2012)
Öckerö är bäst i Sverige
Grästorp – bäst i Skaraborg plats 6 i riket
Ulricehamn – bäst i Sjuhärad plats 10 i riket
Uddevalla – bäst i Fyrbodal plats 25 i riket

Årets Företagarkommun – baserat på bokslutet 2011
Öckerö – bäst i Göteborgsregionen på plats 7 i riket
Tidaholm – bäst i Skaraborg på plats 12 i riket
Ulricehamn – bäst i Sjuhärad på plats 16 i riket
Trollhättan - bäst i Fyrbodal plats 67 i riket

Uthållig tillväxt och Årets Företagarkommun är ett gemensamt projekt mellan Företagarna och UC. Syftet är att uppmärksamma de kommuner där företagandet utvecklats bäst. Undersökningen bygger på företagens bokslut för 2008 -2012 respektive 2011.

För mer information, kontakta:
Maria Derner, regionchef Företagarna, 0707-75 84 60
Anders Källgren, Business Account Manager UC, 0739-14 84 27