Pressinbjudan: Unga hantverkare certifieras som gesäller och mästare till sambarytmer

Modist, guldsmed, hovslagare, skräddare och låssmed är några av de yrkeskategorier som finns representerade när 70 gesäller och 11 mästare får sina certifieringsbrev. Dagens unga hantverkare möter traditioner med anor från 1400-talet på Företagarnas event den 8 november.

Under kvällen utnämns Årets Gesäll som får ett stipendium av Företagarna Göteborg. Stipendiet ges till en gesäll som presterat utöver det vanliga inom sin bransch. Syftet är att belöna den hantverkare som genom sin skicklighet, drivkraft, och framåtanda kan vara en förebild för andra. Underhållare för kvällen är Kiriaka – en slagverksorkester som spelar samba med musikrötter från Norra Brasilien.

Datum:          Måndagen den 8 november
Tid:               18.00
Plats:             Konserthuset, Göteborg

I år är 70 gesäller från olika branscher representerade; florist, guldsmed, herrskräddare, hovslagare, låssmed, modist, bagare/konditor, frisör och målare. 11 mästare representeras från branscherna florist, klänningsskräddare och frisör.

Ett gesällbrev är ett bevis på avlagt prov inom ett hantverksyrke. När man arbetat som gesäll kan man inom vissa yrken även utnämnas till mästare som är det högsta unika erkännandet av dina yrkeskunskaper som hantverkare.

Läs mer om gesäll- och mästarbrev http://www.hantverksrad.se/921.php

För ytterligare information kontakta:
Åse Persson, Företagarna Göteborg, 0707-79 05 20 ase.persson@foretagarna.se