Sotenäs – bäst på jämställt företagande i Västra Götaland

Sverige världens mest jämställda land. Så brukar det låta när det handlar om könsfördelningen i arbetslivet. Men när det gäller företagande är Sverige inte särskilt jämställt. Endast 29 procent av Sveriges företagare är kvinnor. Västra Götaland placerar sig i bottenligan, visar Företagarnas rapport Jämställt företagarindex.

I en internationell jämförelse hamnar Sverige på en tjugonde plats, efter länder som Italien, Rumänien och Litauen. Att lämna en trygg anställning för att förverkliga sina idéer i ett eget företag verkar fortfarande vara ett typiskt manligt beteende i världens mest jämställda land.

Västra Götaland placerar bland de fem sämsta länen i landet vad gäller jämställt företagande med totalt 27,2 procent kvinnliga företagare. Det kan jämföras med Stockholms län där samma siffra ligger på 31,6 procent.

– Tyvärr ligger dessutom Västra Götaland under genomsnittet när det gäller att konkurrensutsätta kommunal verksamhet. Många kvinnor arbetar inom vård, skola och omsorg och skulle kunna ta steget till eget företag inom den sektorn. Fler kommuner borde se den möjligheten.

Det finns dock ljuspunkter; Göteborg placerar sig på tio-i-topp-listan vad gäller unga företagarkvinnor (16-34 år) och Sotenäs på topp fem när det gäller kvinnliga företagare i IT-branschen.  Om man rankar kommunerna i Västra Götaland placerar sig Sotenäs sammantaget som nummer ett vad gäller jämställt företagande följt av Mariestad och Strömstad.

– Många kommuner i länet lider fortfarande av en brukskultur som inte gynnar kvinnligt företagande. Det saknas lokala förebilder och inspiratörer. Sotenäs tillhör de som lyckats vända detta, säger Maria Derner, regionchef Företagarna Västra Götaland.

Om rapporten

Företagarna publicerar varje år sedan 2008 rapporten Jämställt företagarindex som undersöker hur jämställdheten inom företagandet utvecklas i Sveriges samtliga kommuner. Här kan du se hur stor andel av företagarna i din kommun som är kvinnor, hur stor andel av kvinnorna i arbetsför ålder som driver ett eget företag, hur stor andel av kvinnornas företagande som sker inom den mansdominerade IT-branschen och hur stor andel av kvinnoföretagarna som är under 35 år. Samtliga siffror har hämtats från den registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (SCB) och avser år 2009, vilket är den senaste tillgängliga statistiken från dessa register.

Rapporten hittas i sin helhet på:

Maria Derner, regionchef Företagarna VG, 0707-75 84 60

Lars Jagrén, chefekonom, 0704-97 17 60

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation med över 70 000 företagare i mångaolika branscher. Företagarna skapar bättre förutsättningar för att starta, driva, utveckla ochäga företag i Sverige