Varannan företagare i Västra Götaland utsatt för återkommande brottslighet

Varannan företagare i Västra Götaland utsatt för återkommande brottslighet

En undersökning som Företagarna Västra Götaland har genomfört bland sina medlemmar i regionen visar att 48 procent av företagen utsätts för återkommande brottslighet. De vanligaste typerna av brottslighet är bedrägerier, vilket cirka 35 procent utsätts för, följt av inbrott och stöld/snatteri (26 procent) och skadegörelse (22 procent).

Resultaten av enkätundersökningen går att se på delregional nivå, det vill säga för Fyrbodal, Sjuhärad, Skaraborg och Storgöteborg. Skaraborg är den delregion där man som företagare upplever polisens närvaro som sämst och endast 19 procent anser att närvaron där är tillräcklig. Sjuhärad har med sina 42 procent högst andel svarande som känner sig trygga med polisens närvaro. I samtliga delregioner är det få respondenter som känner till sin kommuns brottsförebyggande arbete.

Från den första juli 2023 får alla kommuner ett lagstadgat ansvar att bedriva ett systematiskt brottsförebyggande arbete. Brott mot företagare är ett stort problem som behöver breda lösningar på lokal och nationell nivå.

– Vi hoppas att samtliga kommuner i länet bjuder in företrädare för det lokala näringslivet i det kommande brottsförebyggande arbetet. Det är viktigt både för att motverka brottsligheten och för att sprida information om hur arbetet fortskrider, säger Mikael Erlandson, regionchef för Företagarna Västra Götaland.

13 procent av de svarande uppger att man varit tvingad att stoppa investeringar i företaget för att istället satsa på brottsförebyggande åtgärder, till exempel montera larm eller anlita juridiskt stöd. Detta leder till att tillväxten hämmas i såväl företagen som kommunerna. Nästan 60 procent av företagarna vill se ett utökat samarbete mellan polis, kommun och näringsliv, 54 procent vill se utökad utredningskapacitet hos polis och rättsväsende och 50 procent vill se ytterligare satsningar på skolan för fler tidiga insatser.

Läs mer och ladda ner delregionala rapporter, samt se Företagarnas åtgärdsförslag här

Vid frågor kontakta:

Soroush Rezai, projektledare på Företagarna Västra Götaland