Evelina Lindgren blev Årets Företagare i Mölndal, i Västra Götaland och i Sverige förra året. Vem vinner i år?

Vem blir Årets Företagare i Västra Götaland 2022?

Den 1 september utses Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Västra Götaland 2022. Regionvinnaren går sedan vidare och tävlar om titeln Årets Företagare i Sverige. De nominerade är företagare som utsetts till Årets Företagare, eller Årets Unga Företagare, i sina respektive kommuner i vår region det senaste året.

Företagarna Västra Götaland utser Årets Företagare och Årets Unga Företagare för att lyfta fram och synliggöra människorna bakom företagen, som genom sitt engagemang och entreprenörskap jobbar hårt för att driva och utveckla sina verksamheter. Den 1 september hyllas alla lokala vinnare under en festlig galakväll på Quality Hotel The Weaver i Mölndal. Kvällens höjdpunkt blir när Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Västra Götaland 2022 utses.
Vinnarna i de respektive kategorierna representerar vår region vid den nationella galan i Stockholms Stadshus i oktober.

Totalt har 66 företagare mottagit utmärkelsen Årets Företagare eller Årets Unga Företagare på lokal nivå i Västra Götaland, vilket är rekord.
- Det är fantastiskt att så många duktiga företagare har hyllats under året i vår region och det ska bli roligt att få lyfta och hylla dem alla igen den 1 september, säger Mikael Erlandson, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Här finns listan med alla kandidater till Årets Företagare & Årets Unga Företagare i Västra Götaland 2022:
Kandidater Årets Företagare och Årets Unga Företagare i Västra Götaland

Juryn som utser vinnarna består av:

Fredrik Olsson, Miami Advertising AB, Margit Alard – Malard Ekonomikonsult AB, Mikael ”Dugge” Engström – Dugges Bryggeri AB, Olof Nilsson – Medins Havs- och Vattenkonsulter AB, Maria Åkerberg – Maria Åkerberg AB.

Utmärkelsen Årets Företagare har en lång historia, precis som Företagarna. På lokal nivå har det delats ut sedan 80-talet och sedan 2007 har utmärkelsen även delats ut på regional och nationell nivå där de regionala vinnarna tävlar om titeln Årets Företagare i Sverige.