Världspremiär för opera i 3D via fibernätet

Folkoperan är det första operahuset i världen som sänder en föreställning i 3D i direktsändning över fibernätet. Den 20 november är det premiär av föreställningen Faust av Gounod i 3D. Satsningen sker i samarbete med Folkets Hus och Parker, Public Live och teknikföretagen Sony och Twentyfourseven.

Folkoperan sänder föreställningen Faust live över fibernätet. Direktsändningen sker från Folkoperan till Bio Victor i Filmhuset i Stockholm. Därefter har 3D-föreställningen premiär runt om i landet på Folkets Hus och Parkers 3D-biografer den 12 december  i år.
- Det är spännande att vara det operahuset i världen som blir först med direktsänd opera i 3D via nätet. Vi vill göra annorlunda opera för alla. Samarbetet med Folkets hus och parker är ett sätt för oss att kunna nå ut med våra föreställningar på ett annat sätt och nå nya målgrupper i hela Sverige. Folkoperan letar nu finansiärer för att kunna sända alla våra premiärer direkt i 3D till hela landet. Detta är ett första steg på vägen, säger Pia Kronqvist, VD på Folkoperan.

Fyrtiofem minuter innan föreställningen börjar finns Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth på plats i Filmhuset för att inviga denna unika 3D-satsning.

Folkoperan bli det första operahuset i Sverige som sänder opera i 3D via Folkets hus och parkers biografer. Folkets Hus och Parker har framgångsrikt visat opera sedan 2007.
- För oss innebär detta att vår vision om att sprida kultur i hela landet via digitalbio får ytterligare en dimension. Nu får vi en starkare närvarokänsla vid operavisningarna, säger Gunno Sandahl, kulturchef på Folkets Hus och Parker.

Testet på Filmhuset, att sända 3D över fiber, är det första i sitt slag. Det finns ett annat operahus i Frankrike som försökte sända opera i 3D 2009 men då över satellit och det försöket lyckades ej.
- Tekniken är alldeles ny. Sony har precis tagit fram nya kameror och utrustning som vi testar. Det unika med den här tekniken är att åskådaren själv får tolka bilden, utan zoomningar och liknande. Vi för kort sagt ut scenrummet till publiken, säger Mikael Katzeff på Public Live.

Utöver Public Live och Sony är även teknikföretaget Twentyfourseven en samarbetspart.
- Vårt nya arbetsflöde är designat för den tekniska kvalité som ställs på mediemarknaden i dag. Vi levererar en 3D-produktion från en plats till en annan i direktsändning via fiberteknik, det är helt unikt. Jag är oerhört stolt att få jobba tillsammans med Folkoperan, Sony och de andra som har medverkat till det här, säger Kent Lundgren på Twentyfourseven.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Pia Kronqvist, VD Folkoperan 070 – 260 58 97 pia.kronqvist@folkoperan.se
Rickard Gramfors, Folkets Hus och Parker 08 – 452 25 41, 070 – 486 60 08 rickard.gramfors@fhp.nu
Mikael Katzeff, Grundare Public Live 08 – 13 34 10, 0737 – 52 58 10 mikael@publservice.se
Kent Lundgren, VD Twentyfourseven 070 – 567 11 11 kent.lundgren@twentyfourseven.se

• digitala hus
  • direktsänd
  • folkets hus
  • 3d
  • folkoperan

Folkets Hus och Parker och Digitala hus
Folkets Hus och Parker (FHP) är en riksorganisation för Folkets Hus, folkparker, nöjesparker och festivaler i hela Sverige. FHP har över 600 medlemmar som sammanlagt tar emot 33 miljoner besökare per år. Medlemmarna i FHP ger en möjlighet för hela landet att ta del av kultur, nöje och möten. Organisationen bygger på delaktighet och ideellt engagemang. Mer information på www.fhp.nu

Digitala Hus är FHPs digitala biokedja. Genom visning via en kraftfull digital bioprojektor kan biografer i hela landet få tillgång till ett aktuellt och brett film-, kultur- och nöjesutbud i mycket god kvalitet.