Erik Ullenhag (fp) om ökat stöd för Euron: Folkpartiet tar debatten om euron

- Det ökade stödet för svenskt medlemskap i euron är mycket positivt. Men ska vi som gillar euron och europasamarbetet lyckas vända opinionen kan vi inte ducka i debatten. Det är bakgrunden till att folkpartiet driver kravet på en ny folkomröstning senast 2011 - vi politiker har ett ansvar att bilda opinion, inte bara följa den.

Så kommenterar Erik Ullenhag, partisekreterare (fp) det ökade stöd för svenskt euromedlemskap som framkommer i DN/Synovates mätning på måndagen.

- Förklaringen till det ökade stödet för euron är med stor sannolikhet att allt fler inser att det i oroliga tider är tryggare att vara med i eurosamarbetet än att ha en egen valuta. Den svenska kronan har ju som bekant åkt "jojo" under hösten vilket skapar konkurrensnackdelar för svenska företag.

- Efter att svenskarna sade ja till EU-medlemskap 1994 drev nejsägarna konsekvent opinion mot samarbetet och det gav tyvärr effekt i svenskarnas syn på Europa. Vi som tillhörde Ja-sidan i eurofolkomröstningen bör lära oss av nejsägarnas envishet - vi har nu ett ansvar för att driva opinion för euron och Europasamarbetet.

- Ett euromedlemskap är angeläget för att öka Sveriges inflytande i Europa, ge stabila förutsättningar för svensk ekonomi och se till att våra företag kan konkurrera på lika villkor.

Anna Prucha
Pressekreterare (fp)