Fp låter socialdemokrater komma till tals i reklamkampanj

Folkpartiet vill fyra månader före valet sprida en liberal vision om hur Sverige kan rustas inför globaliseringens utmaningar. Den 15 maj lanseras därför pocketupplagan av Lars Leijonborgs bok Global utmaning - så blir också Sverige vinnare? i en reklamkampanj. Kampanjens syfte är att få opinionsbildare och en samhällsintresserad allmänhet att gå in på folkpartiets hemsida och beställa ett exemplar av boken som folkpartiet bjuder på. Lars Leijonborg tar i boken upp globaliseringen och den allt tuffare internationella konkurrensen. Mot en fond av utmaningar skildrar fp-ledaren en liberal vision om hur välbetalda jobb och välfärd kan värnas i Sverige. I reklamkampanjen kommer politiska kommentatorer, socialdemokrater och andra, till tals om boken. I filmade recensioner illustreras de åsiktsskillnader som finns om utmaningen och de lösningar folkpartiet pläderar för. - Det vanligaste sättet att tydliggöra skillnader mellan partierna är att råskälla på konkurrerande partier. Det känns roligare och mer konstruktivt att bjuda in motståndare att tycka till om våra egna förslag. Med flera socialdemokratiska recensenter i kampanjen bjuder vi förvisso regeringspartiet på utrymme, men vi räds inte att meningsmotsättningarna blir tydliga. Sverige behöver en ny politik som fokuserar på mer kunskap och där utbildning och flit lönar sig bättre, säger folkpartiets partisekreterare Johan Jakobsson i en kommentar till kampanjen. ******************** Kampanjfakta: Kampanjperiod: 15 maj till 28 maj Medieval: Nyhetssajter på Internet Recensenter: - Göran Greider, politisk chefredaktör för Dala-Demokraten (socialdemokratisk) - Ingvar Persson, ledarskribent på Aftonbladet (oberoende socialdemokratisk) - Stig-Björn Ljunggren, socialdemokratisk idédebattör - Inga-Lena Fischer, politisk chefredaktör Blekinge läns tidning (oberoende liberal) - PJ Anders Linder, politisk chefredaktör Svenska Dagbladet (obunden moderat). Reklambyrå: LeBureau Mediebyrå: Initiative Universal Media Webbyrå: Webupdate __________________________ Johan Jakobsson Partisekreterare (fp) 070 - 789 8137 Niki Westerberg Presschef (fp) 070 - 937 1525 Bild på Johan Jakobsson för fri publicering finns här: www.folkpartiet.se/jakobsson