Legitimera inte regimen i Burma

- Stöd folkpartiets reservation om Burma! Det säger Nina Lundström (fp), riksdagsledamot och ersättare i utrikesutskottet, med anledning av dagens avgörande i riksdagen då utrikesutskottets betänkande om en svensk Asienpolitik avgörs. Folkpartiet anför i en reservation att regeringen inte bör legitimera Burmas regim genom att tillåta deltagande i ASEM:s (Asia-Europe meeting) möten, så länge regimen allvarligt kränker de mänskliga rättigheterna. - Ska regimen i Burma kunna delta i ASEM-möten i Europa samtidigt som mänskliga rättigheter undertrycks och oppositionsledaren och nobelpristagaren Aung San Suu Kyi:s fortsätts att hållas i husarrest för elfte året i rad? Det vore oacceptabelt! - Sverige bör driva linjen i EU att inte ha legitimitetsskapande kontakter med militärregimen Burma. Inga undantag ska göras från EU:s viseringsförbud för ledare från Burma, säger Nina Lundström (fp). Nina Lundström Riksdagsledamot (fp) nina.lundstrom@riksdagen.se Ulrika Frändén, presskontakt, 070-854 90 70 Bild på Nina Lundström fri för publicering finns här: http://www.riksdagen.se/upload/bilder/ledamotsbilder/0541320528015_max.jpg Besök Nina Lundströms hemsida: http://www.folkpartiet.se/lundstrom