Pehrson (fp) maa rymningen från Mariefredsanstalten: Öka säkerheten för de anställda!

Priset för s-regeringens bristande ansvar stiger för var dag. Nu måste regeringen ta sig i kragen och öka kvaliteten både på säkerhet och innehåll inom kriminalvården, för medborgarnas, de anställdas och intagnas skull. Budgetanvisningen i propositionen är otillräcklig fyllnadsmassa till anstalternas budgethål. Det säger Johan Pehrson (fp), ordförande i justitieutskottet, med anledning av det pågående gisslandramat och tidigare incidenter med hot och våld mot anställda på anstalter. Han har idag väckt en skriftlig fråga till justitieministern i ämnet (bifogas) - Hot och våld blir allt vanligare på våra anstalter. Överbeläggning, narkotika och brist på sysselsättning bidrar till ett hårt klimat som till syvende och sist främst drabbar de anställda samt det omgivande samhälle. - Säkerheten på anstalterna måste också höjas så att rymningarna motverkas. Fyra rymningar från s.k. säkerhetsfängelser på nio månader är något som borde få justitieministern att tänka till på allvar. Fler riktiga anstaltsplatser är nödvändiga för att oregelbundet kunna flytta runt riskintagna. Det befinner sig närmare 150 personer på fri fot – personer som på olika sätt har avvikit från våra anstalter. Sammantaget är det cirka 450 personer som varje år avviker från fängelse eller uteblir efter en permission. I förhållande till antalet anstaltsplatser innebär det att det avviker någon från var tionde plats varje år. - Det finns en mängd åtgärder att vidta, bl.a. måste permanenta säkerhetsbågar installeras så att brottsverktyg inte kan föras. Rymningar måste vidare kriminaliseras så att riskpremien för att rymma höjs. Tristess på anstalterna måste också fyllas med krav på arbete, behandling och utbildning.. Dessa vettiga verksamheter har successivt minskat i tio års tid. Ingen intagen som inte medverkar aktivt till sin egen återanpassning ska ha tillång till pengar Vidare måste utbildningen av personal återställas. Den har idag i stort sett fryst. - Justitieministern har rätt att delegera befogenheter till berörda myndigheter. Men han kan aldrig avsvära sig det övergripande ansvaret för resultatet, säger Johan Pehrson (fp). Bild på Johan Pehrson för fri publicering finns här: http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/JohanPehrson.htm Besök gärna Johan Pehrson hemsida: http://www.folkpartiet.se/pehrson Skriftlig fråga Johan Pehrson (fp) Ordförande i justitieutskottet 070 - 343 96 14 Anna Prucha Folkpartiets riksdagskansli 070 - 854 90 66