Apatiska för nybörjare avslutar Riksteaterturné på Folkteatern Göteborg den 27, 28 och 29 mars med efterföljande samtal och turnéavslutningsfest öppen för alla!

Apatiska för nybörjare avslutar Riksteaterturné på Folkteatern Göteborg den 27, 28 och 29 mars.

Nya skådespelare i turnéuppsättningen är Ing-Marie Carlsson, Nadia Hussein Johansen och Kalle Westerdahl.

I samband med föreställningarna på Folkteatern så ges ett eftersamtal den 28 mars med Henry Ascher, delar ur ensemblen och samtalsledare Hanna Bark. Den 29 mars bjuder Folkteatern in till turnéavslutningsfest med bl.a. Shebly Niavarani som DJ och skådespelaren Jonas Sjöqvist gästbartender i baren.  Föreställningen filmas också för SVT den 28 och 29 mars.

Apatiska för nybörjare har fått mycket bra mottagande runt om i Sverige med utsålda hus, stående ovationer och fina recensioner.

Vad är en sanning? Hur kan man veta vem som står bakom ett budskap? Vad säger ryktesspridning om våra innersta, mest förbjudna åsikter? Vem har makten över vårt gemensamma minne? I ett flöde av absurda och komiska situationer får vi följa ”Utredarens” jakt på vad som hände med de apatiska flyktingbarnen i mitten av 00-talet. Skulden bollas fram och tillbaka mellan en familj, en tjänsteman och en politiker, allt medan verkligheten bit för bit krackelerar till något oigenkännligt. I denna svarta komedi, full av tempoväxlingar, kastas sex skådespelare mellan 34 olika roller.

Apatiska för nybörjare fick också ett mycket varmt mottagande när den spelades på Folkteatern i höstas, bland annat skrev Svenska Dagbladet "riktigt vital och angelägen teater", Göteborgs-Posten "dräpande komik ... lysande teaterkonst" och Dagens Nyheter skrev "Med tanke på ämnet har det blivit en oväntat uppsluppen pjäs.".

Av: Jonas Hassen Khemiri

Regi: Nina Wester
Regiassistent: Petra Adlerberth-Wik

Scenografi och kostym: Lisa Hjertén
Ljusdesign: Peter Weicht
Mask och peruk: Lars Carlsson
Musik: Rebekka Karijord

Medverkande: Ing-Marie Carlsson, Nadia Hussein Johansen, Lars Magnus Larsson, Cecilia Milocco, Shebly Niavarani och Kalle Westerdahl

För mer information och pressbiljetter till föreställningarna på Folkteatern i Göteborg kontakta Tina Phipps: tel. 031-60 75 63 eller tina.phipps@folkteatern.se

För mer information om övrig turné kontakta Adrian Hörnquist, pressansvarig Riksteatern, tel. 0705-28 99 15 eller adrian.hornquist@riksteatern.se

Läs mer på www.riksteatern.se/apatiska

Folkteatern Göteborg är en länsteater med placering i Göteborg, vilket betyder att teatern får anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen som är teaterns ekonomiska huvudman. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har teatern ett brett kontaktnät och våra medlemsorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland. Teatern har även enskilda medlemmar.
Folkteaterns vision är att vara lättillgänglig och skapa oumbärlig teater med stark konstnärlig profil i ständig dialog med publiken och genom att tillvarata och utveckla varje medarbetares kompetens, delaktighet och engagemang.