Föreställningen "Underground" med Nina Haber spelas i Slottsskogen under Way Out West, 11-13 augusti.

Folkteatern spelar ”Underground” på Way Out West!

Som enda medverkande teaterinstitution kan Folkteatern stolt berätta att den bejublade och lekfullt utmanande kvartslånga monologen Underground flyttar in i Slottsskogen under Way Out West. Monologen är hämtad ur essän ”Medusas skratt” av Hélène Cixous och framförs av skådespelaren Nina Haber, i regi av Ylva Olaison. Underground kommer att framföras för endast tre personer åt gången på en avskild plats på Way Out West-området i Slottsskogen den 11-13 augusti.

En skådespelare, en skrubb, en källare och två personer i publiken; så började föreställningen Underground på Folkteatern och var ett försök att utforska scenkonst, text och skådespeleri på en ny plats i teaterhuset och under nya hemliga former: varken medverkande eller verk var då avslöjat i förväg för publiken, utan blev en överraskning. Föreställningen spelades på Folkteatern under januari månad och återkom med några extraföreställningar i april.

Nu spelas Underground fyra gånger per dag under hela Way Out West, för endast tre personer åt gången.

Och! Senare är det möjligt för festivalbesökare att fortsätta till Stay Out West, i år igen äntligen tillbaka i Folkteaterns lokaler på Järntorget.

För mer information och för intervjuer, vänligen kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern via mejl: karolina.lindblad@folkteatern.se eller telefon: 0735-24 97 20.