Folkteatern välkomnar en liten publik till ett hem någonstans i Göteborg

Folkteatern välkomnar en liten publik till ett hem någonstans i Göteborg

Efter månader av en helt stängd teater öppnar Folkteatern nu upp för publik i liten och anpassad skala. Till ett hem någonstans i Göteborg bjuds fyra personer åt gången in för att smygtitta på det äkta och förbittrade paret i Strindbergs råa mästerverk Dödsdansen. För regi och koncept av denna komprimerade version står ÖGAT och premiär blir det den 15 april.

- Den speciella tillvaro som pandemin fört med sig har satt nytt ljus på parrelationen. Att dygnet runt vara hänvisad till att bara träffa den man lever närmast har aktualiserat tematiken i Dödsdansen, säger ÖGAT som består av Anton Källrot, Ylva Olaison och Jonathan Silén.

Undrar du också vad som händer bakom alla stängda ytterdörrar under karantänen? Från och med den 15 april släpps en liten publik åt gången in i ett hem någonstans i Göteborg och får, likt en fluga på väggen, ta del av det dödsdansande paret och deras förgiftade äktenskap. Med hörlurar och ibland med hjälp av kikare släpper vi på spärrarna och tittar oblygt in i det mest privata. Syrliga cynismer skickas fram och tillbaka i det kalla ljuset av mobilskärmarna. Instängdheten får hemmets väggar att krypa närmre.

Folkteatern bjuder upp till en komprimerad version av Strindbergs råa mästerverk Dödsdansen. En bearbetning för en unik plats i staden, under en speciell era i samtiden – ett år in i vår egen pandemiverklighet.

Dödsdansen spelas för en mycket liten publik, och den platsspecifika inramningen anpassas kontinuerligt efter rådande läge. Först när man har bokat sin biljett får man reda på var föreställningen spelas och allt annat man behöver veta.

För mer information och för att boka intervju, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Dödsdansen
    Av August Strindberg
    Idé och koncept: Anton Källrot, Ylva Olaison och Jonathan Silén (ÖGAT)
    Regi: Anton Källrot
    Bearbetning: Magnus Lindman
    Medverkande: Andrea Paddington Edwards, Lena B Nilsson, Jonas Sjöqvist, Sara Wikström

Premiär: 15 april, spelas till och med 15 maj
    Plats: i ett hem någonstans i Göteborg
    Föreställningslängd: 1 timme utan paus
    Biljettsläpp: 19 mars klockan 13.00

ÖGAT
    ÖGAT har tidigare producerat fiktionsfilm som visats på festivaler i Sverige och utomlands: Guldbaggebelönade långfilmen Det Moderna Projektet och kortfilmen Magnus är sexist. ÖGAT har även producerat platsspecifik scenkonst under namnet Privatteatern. Ofta har föreställningarna spelats för endast en person åt gången, exempelvis Destination Okänd i samarbete med Världskulturmuseet och 7XBorås på Borås stadsteater. Våren 2019 satte ÖGAT upp Kristian Hallbergs pjäs Och nu, vart far vi nu på Folkteatern; ett formexperimenterande hörspel som mottogs väl och spelades på turné i Västra Götalandsregionen.