Folkteaterns ”K” uttagen till Scenkonstbiennalen 2023

Folkteaterns ”K” uttagen till Scenkonstbiennalen 2023

Som en av fjorton föreställningar är Folkteaterns uppsättning ”K”, efter en bok av Katarina Frostenson, uttagen till Scenkonstbiennalen 2023. I år genomförs biennalen i Stockholm med Dramaten som värdscen.

- Jag är superstolt över den här produktionen! ”K” har varit både bland det svåraste och det roligaste som jag har gjort. Det känns jättefint att ”K” har blivit utvald till biennalen i år, säger regissören Tobias Hagström-Ståhl.

Tillsammans med föreställningar som ”Vildanden” (Göteborgs Stadsteater), ”Brinn” (Unga Klara), ”Arv” (Dramaten) och ”Hammer” (Göteborgsoperans danskompani) har Folkteaterns uppsättning ”K” blivit uttagen till Scenkonstbiennalen 2023.

Urvalskommitténs motivering:
    ”Med utmanande närkontakt sätter ”K” en av senare års hetaste litterära händelser på scen. Katarina Frostensons partsinlaga om sin våldtäktsanklagade och senare dömde make gestaltas av Ylva Olaison med lysande, dynamiskt skådespeleri och ett konsekvent utestängande inifrånperspektiv. Lovisa Samuelssons musik är ett suggestivt, pådrivande nav i monologens fascinerande resa med en kvinna som rustar sig för attack. Stilettklackarna är lika vassa som tungan och den frenetiska energin väcker både empati och obehag hos åskådaren.”

”K” är en dramatisering av Katarina Frostensons bok med samma namn som hade urpremiär på Folkteatern den 8 oktober 2022. Den fick ett fantastiskt mottagande av såväl kritiker som publik och har spelats för utsålda hus sedan dess; spelperioden har förlängts inte mindre än två gånger. För dramatiseringen står Kristian Hallberg och för regi, scenografi och ljusdesign Tobias Hagström-Ståhl. På scenen syns hyllade Ylva Olaison (skådespelare) och Lovisa Samuelsson (musiker). För kostym- och maskdesign står Jenny Ljungberg.

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern Göteborg, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

K
    efter en bok av Katarina Frostenson

Idé: Ylva Olaison och Kristian Hallberg
    Manus: Kristian Hallberg
    Regi, scenografi och ljusdesign: Tobias Hagström-Ståhl
    Kostym- och maskdesign: Jenny Ljungberg
    Kompositör och musiker på scen: Lovisa Samuelsson
    Medverkande: Ylva Olaison

Scenkonstbiennalens urvalskommitté består i år av:

Lis Hellström Sveningson, frilansande kulturskribent och dans- och teaterkritiker för Göteborgs-Posten, Göteborg.

Monika Wade, publikstrateg på Folkteatern och medgrundare till produktionsplattformen Possibilitas i Göteborg. Konstnärlig ledare för aliasTEATERN i Stockholm. (Deltog inte i vare sig diskussioner eller beslut rörande ”K”.)

Lena Engström, styrelseledamot för Danscentrum nationellt och Danscentrum syd. Numera bosatt i Malmö men med långt förflutet från Göteborgs Stadsteater och Halmstads kulturförvaltning.

Magdi Saleh, frilansande skådespelare verksam på bland annat Malmö Stadsteater och Kulturhuset Stadsteatern.

Anna Hedelius, teaterkritiker för Kulturnyheterna, SVT.

Anna Håkansson, scenkonstkritiker Dagens Nyheter.

Anders Ålander, chef för Umeå teaterförening, Umeå.

Scenkonstbiennalen är Sveriges största scenkonstfestival och innefattar utvalda produktioner, föreställningar från värdteatern samt internationella gästspel. Dessutom innehåller Scenkonstbiennalen en mängd seminarier, workshops, samtal, möten, fester och mycket mycket mer. Scenkonstbiennalen arrangeras av Scensverige, i år tillsammans med Dramaten i Stockholm, mellan den 30 maj och 4 juni.