"K" efter Katarina Frostensons bok gästspelar i Stockholm i juni. Foto: Lina Ikse

Publik- och kritikersuccén ”K” efter Frostensons bok gästspelar i Stockholm

Efter en mängd utsålda föreställningar på Folkteatern i Göteborg är det dags för Stockholmspubliken att få ta del av denna hyllade monolog, skriven utifrån Katarina Frostensons bok och med Ylva Olaison i rollen som K. Fem dagar i juni gästspelar Folkteaterns föreställning på Konträr på Söder.

I oktober 2022 hade scenversionen av Katarina Frostensons omtalade bok ”K” urpremiär på Folkteatern i Göteborg. Recensenterna hyllade uppsättningen och publiktrycket var så högt att spelperioden fick förlängas i flera omgångar.

För att i möjligaste mån möta det stora intresset för föreställningen kommer ”K” nu även att gästspela på den nya kvartersscenen Konträr på Söder i Stockholm. Under fem dagar i juni kommer Stockholmspubliken få möjlighet att uppleva denna hyllade uppsättning.

- K är en fantastisk, komplex kvinnoroll att gestalta och jag ser mycket fram emot att framföra monologen för Stockholmspubliken. Jag är nyfiken på om det kommer vara annorlunda att spela den i Stockholm än i Göteborg, säger skådespelaren Ylva Olaison.

Uppsättningen är även uttagen som en av förra årets mest intressanta föreställningar och kommer att medverka vid årets Scenkonstbiennal i Stockholm i början av juni.

”K” spelas på Konträr i Stockholm följande datum:

Onsdag 7 juni kl 19.30
Torsdag 8 juni kl 19.30
Fredag 9 juni kl 14.00 och kl 19.30
Lördag 10 juni kl 15.00
Söndag 11 juni kl 15.00

Biljetter bokas på Folkteaterns hemsida www.folkteatern.se eller via Konträrs hemsida www.kontrar.se.

Föreställningslängd: ca 1,5 h utan paus.
Scen: Konträr, Östgötagatan 33, Stockholm.

För mer information, för att boka intervjuer eller för att boka pressbiljetter, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Ur recensionerna av ”K”:

När jag bortser från verkligheten, från det jag ”vet” blir ”K” en förtvivlad människas kamp för sin heder och ett tänkvärt ifrågasättande av folkliga domar. Ylva Olaison äger scenen och berättelsen i nittio minuter tillsammans med Lovisa Samuelsson. Det är ”inte alls dåligt”, som Kristina Lugn skulle säga, med ett rejält understatement. /Svenska Dagbladet

Ylva Olaison gör ett strålande jobb som vass, vred och indignerad K, i röda pumps och en trenchcoat hafsigt hopbunden av ett par nylonstrumpor – och naglar fast mig i stolen i nittio (k som i koncentrerade) minuter./Dagens Nyheter

Olaison är elegant, intensiv och skicklig. Hon ger K:s poetiska och antipolitiska universum exakt rätt kropp, insvept i fransk couture. Hon är fullständigt integrerad med sin karaktär. Känslan för dynamiskt skådespeleri och förmågan att leva texten får tiden att flyga fram. /Aftonbladet

K
efter en bok av Katarina Frostenson
Idé: Ylva Olaison och Kristian Hallberg
Manus: Kristian Hallberg
Regi, scenografi och ljusdesign: Tobias Hagström-Ståhl
Kostym- och maskdesign: Jenny Ljungberg
Kompositör och musiker på scen: Lovisa Samuelsson
Medverkande: Ylva Olaison

Uppsättningen hade urpremiär den 8 oktober 2022 på Folkteatern Göteborg.