Högaktuell engelsk pjäs om människorna bakom ett folkligt uppror

Högaktuell engelsk pjäs om människorna bakom ett folkligt uppror

Förra sommaren reste den svenska regissören och manusförfattaren Tommy Lexen, tillsammans med en kompositör och en skådespelare, till det konfliktdrabbade Ukraina för att genomföra en omfattande research inför en ny teaterpjäs. Projektet har nu blivit till den högaktuella föreställningen The Point of No Return som fokuserar på människorna bakom protesterna, våldet och revolutionen i Ukraina, hotet mot yttrandefriheten och den ökade nationalismen i Europa. I morgon, den 28 april, har föreställningen urpremiär i London och den 2-4 juni kommer den till Folkteatern i Göteborg.

- Syftet med resan till Ukraina var att få en unik möjlighet att undersöka de händelser som ägt rum i Ukraina sedan november 2013, på plats i Kiev, tillsammans med de människor som själva var aktiva i förloppet. Genom att skapa en föreställning baserad på dessa människors historier, hoppas jag öka förståelsen för de frågor om demokrati, yttrandefrihet, nationalism som uppstod samt hur så många kulturer, ideologier och nationaliteter kunde enas och sedan kollidera under denna period, säger regissören och manusförfattaren Tommy Lexen.

The Point of No Return är en tankeväckande pjäs om människorna bakom protesterna, våldet och revolutionen, där varje karaktär och scen har sitt ursprung i en verklig människas öde. Det är en berättelse med perspektiv från båda sidor av barrikaden; demonstranter, kravallpolis, studenter, politiker, journalister och passiva åskådare. Till vilket pris ska vi kämpa för det vi tror på?

Som regissör och manusförfattare har Tommy Lexen varit baserad i London sedan 2010 och grundade 2011 kompaniet BeFrank Theatre Company. BeFrank består av scenkonstnärer och skådespelare och musiker från Sverige, England och ytterligare sju länder från alla världens hörn. BeFrank gör teater om globala händelser och stora frågeställningar i vår samtid, alltid i samarbete med akademiska partners, politiska experter och journalister, också de från olika länder. Kompaniet har sin hemmascen på New Diorama Theatre i London.

Urpremiär på New Diorama Theatre i London: 28 april 2015

Gästspel på Folkteatern i Göteborg: 2-4 juni 2015

Två av kvällarna kommer det även att hållas eftersamtal efter föreställningarna, med teman hämtade ur pjäsen. Läs mer här: http://www.folkteatern.se/evenemang/eftersamtal

Inför gästspelet på Folkteatern finns regissören och manusförfattaren Tommy Lexen samt dramaturgen Amanda Fromell (båda två är svensktalande) på plats i Göteborg för intervjuer fr o m den 28 maj. Kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, för att boka intervjuer eller för att få mer information: karolina.lindblad@folkteatern.se, 031- 60 75 61 eller 0735-24 97 20.

Medverkande: Vikash Bhai, Luiana Bonfim, Matt Maltby, Drew McKenzie, Charlotte Gascoyne, Haakon Smestad, Jodyanne Richardson

Dramatiker och regissör: Tommy Lexen

Kompositör: Ben Osborn

Dramaturg: Amanda Fromell

Koreograf: Svetlana Biba

Scenograf och kostymör: Hiroko Matsuo

Ljusdesign: Joshua Pharo

Samarbetspartners: Arts Council England, New Diorama Theatre (London), Centre for European Studies/Lund University (Lund), European Culture Foundation, Federal Foreign Office (Berlin), MitOst (Berlin), Old Vic New Voices (London), Ukrainian Events in London (London), Gålöstiftelsen (Stockholm), IdeasTap (London), Folkteatern (Göteborg), Theatre na Zhukah (Kharkiv) and V. Zavalniuk's "Peretvorennya" Theatre (Kiev).